INNSATS: Gjennom studentenes innsats håper vi at både arbeidsplasser og universiteter vil bli inspirert til bredere samarbeidsinitiativer, og at budskapet om frivillighet og felles innsats vil nå stadig flere, skriver Tobias Roseberg-Hansen.

Vi studenter tar tak i mangel på tverrfaglig samarbeid

Studenter ved OsloMet har tatt grep gjennom samarbeidsprosjekter der paramedisin-, medisin-, sykepleie- og politistudenter trener sammen i realistiske scenarioer.

Publisert Sist oppdatert

Mangel på tverrfaglig samarbeid blant personell innen helsefag og nødetatene preger både utdannings- og arbeidsmiljøene. Nå har studenter ved OsloMet tatt grep gjennom samarbeidsprosjekter der paramedisin-, medisin-, sykepleie- og politistudenter trener sammen i realistiske scenarioer. Slike initiativer fremmer en helhetlig forståelse og respekt for hverandres roller, og bidrar til både faglig og sosial vekst. Vi oppfordrer andre utdanningsinstitusjoner og arbeidsplasser til å satse på lignende simuleringer og studentengasjement for å styrke fremtidens tverrprofesjonelle samarbeid.

Utfordringer

I dagens utdanningsmiljøer opplever flere studenter manglende samhandling på tvers av sine fagområder. Dette gjenspeiles også i arbeidslivet, der trening på samarbeid mellom ulike profesjoner sjelden prioriteres eller legges til rette for. Samtidig øker behovet for samhandling i det voksende samfunnet, og forståelse av hverandres profesjonelle roller er essensiell for å fremme en helhetlig tilnærming i yrkesutøvelsen. Samtidig viser dagens studenter både økt bevissthet og et ønske om å fremme tverrfaglig samhandling. 

De fleste utdanninger og arbeidsplasser er positivt innstilt til både praktiske øvelser og simulering med tverrfaglig samarbeid. Utfordringene vi ofte møter handler om tid og ressurser. Hektiske arbeidsdager og fulle programplaner fører til lite rom for å legge inn ekstra øvelser eller ferdighetstrening. Terskelen for å organisere og planlegge slike øvelser kan bli høy, da det baserer seg på stor grad av frivillighet når det ikke utføres i regi av utdanning eller arbeidsplass. I tillegg avhenger det av fleksibilitet og frivillighet for de som ønsker å delta i øvelsene, da dette må skje på kveldstid etter arbeid og skole. For aktive studenter og personell i arbeid kan det bli vanskelig å prioritere, da vi har familie og egen helse vi må ta vare på, eller kveldsjobb for å betale husleie.

Muligheter

I møtet mellom utdanninger oppstår ofte unike muligheter for læring og samarbeid. De som deltar på disse samlingene, drar nytte av hverandres unike ferdigheter og perspektiver. Gjennom simulering av realistiske scenarioer, fra akutte medisinske situasjoner til politiassisterte nødoppdrag, får vi verdifull erfaring som vi kan ta med oss inn i våre fremtidige karrierer. Dette samarbeidet bidrar ikke bare til individuell faglig vekst, men også til å fremme en kultur av respekt, forståelse og samarbeid mellom ulike yrkesgrupper.

På noen av utdanningene har vi også praktiske øvelser, eller simulering og ferdighetstrening som det heter på paramedisinstudiet. Til tross for at vi har denne simuleringen er det begrenset tid til å øve og repetere på de ferdighetene og scenarioene vi kan stå overfor i virkeligheten. Det er alltid noe nytt vi må lære før eksamen, og timeplaner og programplaner er fulle, noe som fører til mangel på repetisjon og trening på ferdighetene. Dette resulterer i at vi kanskje bare får én gjennomføring av scenarioet eller ett forsøk til å øve på en ferdighet, for så å ikke gjøre det igjen før i virkeligheten.

Studentene tar tak

Paramedisinernes studentforening ved OsloMet (PAMS), står for både faglig og sosial studentaktivitet på fritiden. De frivillige studentene i foreningen arrangerer både ferdighetstreninger for de ulike kullene, samt simulering og casetreninger i store og små varianter. Dette har gjennom de to siste årene vist seg å være en stor suksess, der elevene har forbedret seg sterkt faglig og praktisk, i tillegg til å ha skapt nye sosiale relasjoner. Studentene har drevet casetrening både innad på studiet, men samarbeider også mye med andre studenter fra forskjellige utdanninger. Erfaringene fra dette er at de fleste ønsker et tettere samarbeid, men det krever mye tid, ressurser og frivillighet fra studentene.

Mangelen på tilstrekkelige midler kan være en utfordring, men deltakerne gjør det beste ut av situasjonen med de ressursene de har til rådighet. Gjennom studentenes innsats håper vi at både arbeidsplasser og universiteter vil bli inspirert til bredere samarbeidsinitiativer, og at budskapet om frivillighet og felles innsats vil nå stadig flere. Vi oppfordrer til en dypere forpliktelse fra utdanningsinstitusjoner, arbeidsplasser og samfunnet generelt for å støtte opp under og satse på trening innen tverrprofesjonelt samarbeid. Gjennom virkelighetsnære scenarioer i både store og små skalaer øker kvaliteten på arbeidet, noe vi mener vil styrke både kompetanse, tverrfaglighet og yrkesutøvelse til det beste for alle involverte parter.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS