SJEKKLISTE: Sjekklisten for trygg kirurgi har både forbedret pasientsikkerhetskultur og reddet livet til mange pasienter, skriver Ellen Tveter Deilkås.

Prisverdig synliggjøring av helsetjenestens etiske bunnlinje

Målrettet arbeid med pasientsikkerhetskultur kan redde liv. 

Publisert
Ellen Tveter Deilkås

Onsdag 12.2.2025 utfordret direktørene på de fem universitetssykehusene til offentlig debatt om eksempler på behandling som ikke kan prioriteres i offentlige sykehus. Dette basert på prinsippene i eksisterende prioriteringsveiledere. Det viser at sykehusdirektørene tar organisasjonskulturen i sykehus på alvor.

Organisasjonskulturen i helsetjenesten er livsviktig. Forskning viser at helsepersonellets oppfatninger om organisasjonskultur korrelerer med pasienters resultater og overlevelse etter behandling(1). Pasientsikkerhetskulturen er en del av organisasjonskulturen og handler om hvordan ledere, medarbeidere og pasienter samarbeider om å redusere risiko i arbeidsprosessene. Målinger av pasientsikkerhetskultur varierer mest på gruppenivå og viser hvor utfordringene med pasientsikkerhet er størst i sykehus(2). Alle norske sykehus måler årlig pasientsikkerhetskultur med medarbeiderundersøkelsen ForBedring.

Prisverdig synliggjøring

Dialogtiltak kan bidra til bedre pasientsikkerhetskultur og dermed tryggere pasientbehandling(3). Sjekklisten for trygg kirurgi har både forbedret pasientsikkerhetskultur og reddet livet til mange pasienter(4). Eksempler og historier kan beskrive hvordan vi prioriterer ulike verdier mot hverandre og hvordan etiske prinsipper skal praktiseres i konkrete situasjoner. Slike eksempler og historier utgjør viktige referanser når man skal bygge kulturer der mennesker ferdes og samarbeider. Det gjelder også i helsetjenesten (5).

Med eksempler og historier synliggjør direktørene sykehusenes etiske bunnlinje. Det er prisverdig at de ønsker en felles forståelse for hva pasienter kan forvente av offentlige sykehus. Kanskje debatten kan settes i system i regi av Beslutningsforum? Det vil kunne gjøre sykehusbehandling for øvrige pasienter bedre og tryggere, og sannsynligvis redde mange liv.

Undertegnede har ingen interessekonflikter

1. Vikan M, Haugen AS, Bjørnnes AK, Valeberg BT, Deilkås ECT, Danielsen SO. The association between patient safety culture and adverse events - a scoping review. BMC Health Serv Res. 2023;23(1):300.

2. Deilkås E, Hofoss D. Patient safety culture lives in departments and wards: multilevel partitioning of variance in patient safety culture. BMC Health Serv Res. 2010;10:85.

3. Birkeli GH, Thomas OMT, Deilkås ECT, Ballangrud R, Lindahl AK. Effect of the Green Cross method on patient safety culture in a postanaesthesia care unit: a longitudinal quasi-experimental study. BMJ Open Quality. 2024;13(4):e002964.

4. Haynes AB, Weiser TG, Berry WR, Lipsitz SR, Breizat AH, Dellinger EP, et al. Changes in safety attitude and relationship to decreased postoperative morbidity and mortality following implementation of a checklist-based surgical safety intervention. BMJ Qual Saf. 2011;20(1):102-7.

5. Helmreich R, Merritt AC. Culture at Work in Aviation and Medicine - National, Organizational and Professional Influences. Aldershot: Ashgate; 1998 1998.

Powered by Labrador CMS