Flere studier har vist at kunstig intelligens (KI) kan gi like gode, og noen ganger bedre, svar enn leger. Raske, gode svar kan avlaste helsepersonell og forbedre kvaliteten på helserådgiving. Her demonstreres FaceHeart CardioMirror, der speilet med KI vurderer hjertehelse.

Studie: Kunstig intelligens slår leger på medfølelse og kunnskap

Språkmodellen GPT-4 ga svar på helsespørsmål som ble oppfattet av mottakerne som mer empatiske, hjelpsomme og kunnskapsrike enn svarene de fikk fra leger.

Publisert

Chat GPT-4 skåret særlig bra på empati og hjelpsomhet, ifølge studien er nylig publisert i Tidsskrift for Den norske legeforening.

– Selv om svarene gitt ved hjelp av kunstig intelligens (KI) ble oppfattet som mer empatiske, tror jeg personlig vi mennesker har behov for menneskelig kontakt. Så jeg ser for meg at KI kan bli et fantastisk hjelpemiddel for oss leger i en travel hverdag, sier doktor og anestesilege Ib Jammer ved Kirurgisk serviceklinikk, Haukeland universitetssjukehus, i en kommentar til NTB.

Sjekket norske svar

Forskerne ved det medisinske fakultet ved Universitetet i Bergen (UiB) sjekket hvordan språkmodellen på norsk står seg mot leger når begge svarer på helserelaterte spørsmål. KI og leger svarte på samme 192 helserelaterte spørsmål. 344 respondenter med helsefaglig bakgrunn vurderte kvaliteten. De viste ikke om svarene kom fra en lege eller var generert ved hjelp av KI.

Svarene generert av GPT-4 ble vurdert som mer empatiske, kunnskapsrike og hjelpsomme enn svarene fra leger.

Funnene er i tråd med tidligere studier som har vist at KI kan gi like gode, og noen ganger bedre, svar enn leger.

Tar ikke over for legene

Jammer understreker at resultatene ikke betyr at vi skal bytte ut legen med kunstig intelligens framover. Han er enig med forskerne i at KI har best potensial som verdifullt verktøy i helsesektoren.

– En lege mottar kanskje 20 skriftlige forespørsler eller mer fra pasienter hver dag i tillegg til alt annet. Å besvare henvendelser kan for eksempel avhjelpes med KI, før legen går over svaret. Det vil kunne gi raskere og kanskje bedre svar, sier han.

Forfatterne bak studien trekker i tillegg fram at språkmodeller kan bidra til å forbedre pasientkommunikasjon og øke tilgjengeligheten av helseinformasjon.

Powered by Labrador CMS