VIKTIGE MINUTTER: Når det står om minutter, kan det være enklere å få politiet til å slå inn døra enn å vente på noen med nøkkel, skriver innleggsforfatterne. Foto: Live Oftedal

Elektronisk dørlås: Nøkkelen til effektivisering av akuttmedisinske tjenester?

Vi håper kommunene kommer på banen og at det igangsettes lokale initiativer og samarbeid rundt dette uutnyttede potensialet.

Publisert
Magnus Hjortdahl

Personell fra ambulanser og legevakter venter daglig på å få låst opp dører ved hjelp av hjemmesykepleien eller personell fra trygghetsalarmen. I beste fall haster det ikke og ventingen går ikke utover annet enn akuttberedskapen og hjemmetjenestens allerede dyrbare tid, mens andre ganger står det om minutter når pasienten på innsiden av døren ikke klarer å låse opp grunnet alvorlig sykdom eller skade. Da vil noen ganger dører ødelegges, fordi det går raskere å få hjelp av politi eller brannvesenet til å «ta døren og bane vei» enn å vente på noen med nøkkel. 

Økende problem

Vi tror at denne utfordringen vil øke i årene fremover, med en raskt økende andel eldre, som lever lenger, som skal bo hjemme lengre og dermed vil ha økede behov for kommunale helsetjenester og etablering av hjemmesykehus. Da vil også behovet for akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus øke (Helsedirektoratet, 2019).

Felles for en del av denne hjemmeboende gruppen, er at det er installert elektroniske dørlåser (eLås), der nøkkelen er en applikasjon på tjenesteyters mobiltelefon. Det er da ikke lenger nødvendig for hjemmesykepleien å reise innom kontoret og hente rett nøkkel, da alle ansatte har tilgang til alle tjenestemottakeres digitale nøkkel. Det oppgis å gi store besparelser for kommunale tjenesteytere, både i tid og økonomi (Helsedirektoratet, 2017). Men vi tror det ligger et uutnyttet tilleggspotensial i dette som kan spare både liv, helse og penger, dersom «nøkler» til eLåser ble gjort tilgjengelig for ambulansetjenesten og legevakten.

Gi nøkkel til ambulansen

Emil Iversen

Tjenesteinnovasjon handler ikke bare om å utvikle nye tjenester, men også om å endre måten tjenester uformes og utøves på (Helse- og omsorgsdepartementet, 2012). Å installere applikasjonen for eLås på mobiltelefoner til de lokale legevaktsbilene og ambulansene er et eksempel på slik endring. I innlegget «Kan ambulansetjenesten få tilgang til hjemmetjenestens digitale nøkler?» ble det pekt på utfordringen ved at ambulansetjenesten er underlagt spesialisthelsetjenesten og hjemmebaserte tjenester er kommunale. Da legevaktstjenesten også er kommunal, mener vi at det bør være enkelt å raskt gi tilgang til eLås for alle landets legevaktsbiler.

Vår erfaring er at mange pasienter tror de forholder seg til tjenester som er godt integrert med hverandre. Det er dermed nærliggende å tro at tilgang til eLås for ambulansetjeneste og legevaktsbil vil være velkomment, sett fra de fleste pasienters ståsted.

En utfordring kan være at det ikke er en enkelt leverandør som har monopol i markedet for eLås. Det vil være naturlig at kommunehelsetjenesten vil fortsette å ha det juridiske eierskapet til eLås, ved å vurdere hvem som skal motta dette, ivareta montering og forvalte tilganger. At ambulanse- og legevaktstjenesten får tilgang til digitale nøkler, medfører ingen overvåking eller inngripen i personers privatliv. For pasient og pårørende vil dette være en sikkerhet om at vi kan komme oss inn til deres kjære om behovet skulle oppstå. Innlåsing uten samtykke vil kun forekomme i tilfeller der pasienten er antatt å være i behov av akutt helsehjelp og ikke kan låse opp døren selv fra innsiden. Flere av eLås-modellene oppgir også at det loggføres hvilken mobiltelefon som ble benyttet til innlåsing, noe som gir etterrettelighet.

Fjernåpning

I et mer fremtidsrettet perspektiv eksisterer det også en lite omtalt mulighet til å benytte eLås med fjernåpning (Helsedirektoratet, 2016). Dette vil langt på vei redusere problemstillingen med hvem som skal ha tilgang og behov for opplæring i tjenestene. Da vil låsen være tilkoblet via en trådløs tjeneste som gjør at eLåsen kan fjernåpnes fra for eksempel kommunens responssenter etter kontakt fra AMK om en nødsituasjon hos en bruker. Da kreves ingen tildeling av tilganger og opplæring av et stort antall personell i bruk av eLås. Derimot har man et døgnåpent kommunalt kontaktpunkt som de akuttmedisinske tjenestene kan henvende seg til. 

Oppsummert mener vi at eLås gir en unik mulighet til å yte bedre akuttmedisinske tjenester til en økende andel av befolkningen fremover. Vi kan spare både liv, helse, penger, dører og verdifull tid for pasienten og for de akuttmedisinske og hjemmebaserte tjenester. Vi håper kommunene kommer på banen og at det igangsettes lokale initiativer og samarbeid rundt dette uutnyttede potensialet.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS