Tidlig skolestart gir dårligere karakterer

Ungdomsskoleelever som var relativt unge i første klasse, gjør det dårligere karaktermessig enn eldre skolestartere. Men tidlig skolestart fører ikke til flere psykiske plager i tiende klasse.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Ungdomsskoleelever som var relativt unge da de startet i første klasse, hadde dårligere karakterer, også når det ble justert for foreldrenes utdanning, adferdsproblemer, sosial støtte, etnisitet og kjønn. - Vi fant imidlertid ikke at tidlige skolestartere generelt hadde mer psykiske plager enn barn som var relativt eldre i første klasse. På den bakgrunn synes ikke vi, fra et helsemessig ståsted, at det er grunn til å endre alderen for skolestart. Det er imidlertid viktig å være oppmerksomme på unge førsteklassinger og barn som i utgangspunktet har lærevansker, uttaler førsteforfatter Lars Lien, forsker ved Institutt for samfunns- og allmennmedisin ved Universitetet i Oslo. Ulikt Storbritannia
Resultatene er hentet fra en norsk tverrsnittundersøkelse blant tiendeklassinger i Oslo (UNG-Hubro) i 2000/2001. 6752 elever er inkludert, hvorav 25 prosent ikke hadde norsk bakgrunn. Denne gruppen har generelt noe lavere karakterer enn norske elever. Samlet for alle elever i studien, har jenter generelt bedre karakterer enn gutter. Studien er publisert i BMC Public Health i oktober. Det var en ikke så stor, men signifikant forskjell på gjennomsnitlig karakter for fagene matematikk, skriftlig norsk, engelsk og samfunnsfag. Tilsvarende funn er også gjort i andre utenlandske studier. I Storbritannia har man undersøkt sammenhengen mellom tidlig skolestart og psykisk helse hos yngre barn, ned mot 11-årsalderen. Forskerne avdekket mer psykiske problemer hos unge skolestartere. - Selv om vi tar høyde for forskjeller blant annet i alder for skolestart her og i England, vet vi jo ikke om vi ville ha fått andre resultater på psykisk helse hvis jeg hadde undersøkt ungdommene tre-fire år tidligere, bemerker Lien. Studien er gjennomført blant ungdom som fylte 7 år i skolestartåret. I dag starter førsteklassingene ett år tidligere. Jenter mer utsatt for depresjon
De norske forskerne fant at gutter som var unge i første klasse, oppga litt større problemer i forhold til venner enn de eldre guttene. Et overraskende funn var at de eldste jentene hadde noe høyere skår på angst og depresjon. - Vi ser at eldre skolestartere hos jenter også får tidligere menstruasjon, noe som kan ha sammenheng med mer psykiske plager. Det er viktig å ta alvorlig at jenter i denne perioden skårer høyere på angst og depresjon, og kan hende kan lærere være mer bevisst på tiltak som kan fange opp og forebygge langvarige psykiske plager hos jenter i risikogruppen. Andre studier har vist at en svært stor andel av voksne med psykiske problemer har hatt debutalder nettopp i tenårene, kommenterer Lars Lien. Langtidsvirkninger
Dr.med og fastlege Ole Richard Haavet ved Lillestrøm legesenter viser også til at ubehandlet depresjon i tenårene kan føre til depresjon i voksen alder: - I internasjonale studier er gjennomgående to og en halv gang så mange jenter deprimert i forhold til gutter. Langtidsstudier har vist at unge som er deprimerte, vil ubehandlet også ha en overhyppighet av depresjon i voksen alder. Alle vet at det hører med til ungdomstiden å ha svingende humør. Det må vi ikke sykeliggjøre. Men et betydelig antall er reelt deprimerte, sier Haavet. - Hvorfor er jenter mer utsatt? - Det er vist en sammenheng mellom menstruasjonsstart og depresjon. Forklaringen er trolig at depresjon er utløst og opprettholdt av et høyt nivå av stresshormoner. Undersøkelser tyder på at jenters kjønnshormoner, østrogen og progesteron, hindrer en høy produksjonen av stresshormoner i å bli skrudd av, og dermed er med på å opprettholde en depresjon. Jenter er derfor mer sårbare for depresjon enn gutter.
- Overraskende funn Professor Terje Ogden er overrasket over at tidlig skolestart ser ut til å ha konsekvenser for prestasjonene i så mange år etter første klasse. - Med mindre det er faktorer som undersøkelsen ikke har tatt høyde for, synes jeg resultatene er både overraskende og interessante. Dette bør vekke debatt i skolekretser, mener Terje Ogden, professor i pedagogikk og forskningssjef ved Senter for studier av problemadferd og innovativ praksis. I utakt
Han understreker at han ikke kjenner studien i detalj. - Hvordan kan man eventuelt forklare sammenhengen mellom skolestart i relativ ung alder og dårligere karakterer i tiende klasse? - Vi vet at generelt senmodne barn sliter ved skolestart, men det er første gang jeg har sett at dette eventuelt skulle vedvare i flere år. En mulig forklaring kan være at når umodne barn snubler i starten, blir de hele tiden undervist på et nivå høyere enn det de mestrer, med mindre det er differensiert undervisning som kan sørge for at den begynnende utakten justeres underveis. Psykiske problemer
Ogden synes derimot ikke det er merkelig at psykiske problemer ikke var relatert til tidlig skolestart. - Det er fortrinnsvis andre faktorer som påvirker psykisk helse, og jeg synes en påvist sammenheng her ville ha vært oppsiktsvekkende.
Opphav:

Dagens Medisin 19/05

Lisbeth Nilsen

Powered by Labrador CMS