
Statsforvalteren fant flere feil etter tilsyn ved legevakten i Oslo
Statsforvalteren mener Oslo kommune ikke oppfyller kravet om at 80 prosent av alle telefonhenvendelser til legevakten normalt skal besvares innen to minutter.
Dette er et av flere lovbrudd og avvik som ble avdekket da Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus i fjor gjennomførte tilsyn med Oslo kommune ved allmennlegevakten.
Fra 10. september til 8. november i fjor ble det underøkt om kommunen sørger for at «håndteringen av henvendelser til allmennlegevakten ved seksjon legevaktsentral og seksjon legevakt blir utført i samsvar med aktuelle lovkrav, skriver Helsetilsynet.
Blant de fem avvikene som trekkes fram, er at Oslo kommune ikke sikrer at 80 prosent av alle telefonhenvendelser til legevaktsentralen normalt besvares innen to minutter.
Andel besvarte anrop innen to minutter varierte mellom 28 og 61 prosent per måned i den undersøkte perioden, mens antall ubesvarte anrop varierte mellom 3031 og 9866 per måned.
Øvrige punkter i rapporten er at Oslo kommune ikke sikrer at:
- Alle ansatte på legevaktsentralen har tilstrekkelig opplæring i nødnett.
- Legevaktsentralen alltid bemannes med personell med relevant helsefaglig utdanning på bachelornivå.
- Alle ansatte på legevakten har gjennomført kurs i akuttmedisin og volds- og overgrepshåndtering.
- Det er lagt til rette for at helsepersonell kan overholde taushetsplikten i venterom.
– Samlet sett drives allmennlegevakten med for høy risiko for svikt. Oslo kommune oppfyller dermed ikke kravene til systematisk styring og ledelse av legevakten, står det i rapporten fra Statsforvalteren.