IKKE LOV: Legemiddelindustrien ønsket å gi informasjon om reseptpliktige legemidler til pasientene i etterkant av legens forskrivning. Men det får de ikke, fastslår HOD. Foto: Colourbox

HOD: Pasientinfo etter forskrivning er reklame

– Informasjon om reseptpliktige legemidler fra legemiddelindustrien til pasienter etter forskrivning, er reklame, fastslår departementet.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Det fastslår Helse- og omsorgsdepartementet (HOD).

Legemiddelindustrien (LMI) foreslo, under behandlingen av Legemiddelmeldingen, at informasjon om reseptpliktige legemidler til pasientene i etterkant av legens forskrivning ikke burde regnes som reklame.

SLV: - Fornøyd
Innspillet er ikke tatt til følge, uttaler HOD.

– Vi er fornøyd med at dette ønsket fra industrien ikke ble tatt til følge, kommenterer fagmedisinsk direktør i Statens legemiddelverk, Steinar Madsen, til Dagens Medisin.

På bakgrunn av meldingen og Stortingets behandling uttaler Helse- og omsorgsdepartementet følgende:

«…komitemerknaden vedrørende pasientrettetinformasjon om legemidler fra industrien skal forstås slik at flertallet støtter den løsning som ble foreslått i Legemiddelmeldingen. Det vil si at informasjonsmateriell fra legemiddelindustrien som deles ut til pasient etter forskrivning, regnes som reklame. Legemiddelindustrien skal inviteres til et samarbeid med myndighetene for å lage pasientrettet informasjon om legemidler.»

 All pasientinformasjon om reseptpliktige legemidler som er laget av eller støttet av legemiddelindustri regnes som reklame til allmenheten og er med noen unntak ikke tillatt, ifølge Statens legemiddelverk.
Dette er unntakene:
Informasjonsmateriell som inngår i godkjenningsprosessen for legemidlet (preparatomtale, pakningsvedlegg og sikkerhetsinformasjon som inngår i risikohåndteringsplanen) er unntatt.

Helse- og sykdomsveiledning til allmenheten som er utformet i tråd med Legemiddelverkets veiledning regnes ikke som reklame.

Powered by Labrador CMS