Skreddersy din egen startside!
Nå kan leger få laget sin egen og helt private startside på internett. Det innebærer grønt lys for websider med selvvalgte emner innen medisinfaget, nyheter fra inn- og utland, været på hytta og opplysninger om aksjene - eller dagens horoskop.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
I samarbeid med en av verdens største internettaktører, Yahoo! sender legemiddelfirmaet MSD Norge i disse dager ut dette tilbudet til alle landets leger.
- Vi reflekterte lenge over hvordan vi kunne gjøre bruk av internett - og hadde i utgangspunktet lyst å få til noe mer enn bare en vanlig hjemmeside med linker. Vi fant ut at det måtte være smart å tilby dem en egen skreddersydd startside, Min Yahoo! for leger. I stedet for at vi skal plukke ut temaer vi mener er viktige, lar vi legene selv velge det de selv vil ha, sier prosjektleder Vidar Sie i MSD Norge.
- Et nøytralt alibi
Legene som takker ja, kan enten selv logge seg på internett og plukke objekter fra de mange ulike temaene, eller la MSD gjøre jobben. - Er ikke dette et forsøk på å snikinnføre opplysninger om deres egne produkter og tjenester? - Nei. Vi har inngått et samarbeid med Doctor`s Guide som er det nøytrale alibiet vårt. Vi har ingen innflytelse på hvilke medisinske temaer og nyheter de velger å presentere. Det eneste vi bidrar med, er en link fra startsiden som legene kan nå våre sider på, parerer Sie. Ingen snikreklame
- Tilbudet er gratis. Siden dere neppe driver veldedighet, må dere jo forvente å få noe igjen for dette? - Vi får en dialog med legene. Det er vårt formål. Vi har ingen baktanker og kommer ikke å til å snik-sende legene reklame via internettadressen. Ikke kommer vi til å la andre få tilgang til adressene heller. Dette er vi svært strenge og bevisste på, sier Sie. Ifølge Sie har legene så langt reagert positivt på tilbudet, og daglig mottar MSD innmeldinger. Trenger ingen barnepiker - Jeg nekter å tro at dette er ren veldedighet, sier John Leer. Han kan ikke begripe at norske leger trenger barnepiker for å finne frem på nettet. Leer sitter i Alment praktiserende lægers forenings (Aplf) fagutvalg og har ansvaret for foreningens hjemmeside på internett. - Dette dreier seg også om å bygge kontakt mellom legemiddelindustri og leger. Det er jo det de driver med i markedsføringsarbeidet. - Tar overhånd
- Noen leger synes det er ok, men jeg mener at legemiddelindustriens markedsføring overfor norske leger er i ferd med å ta overhånd, sier Leer. Han viser til rettssaken i Nederland, der MSD nylig fikk 354.000 kroner i bot for å ha vært for rause i sin smøring av leger, og arbeidet i USA «No Free Lunch». Tydelig markedsføring
- At norske leger skal trenge barnepike for å finne fram på internett, kan jeg ikke begripe. Norske leger er faglig sterke og vet hvor de skal søke informasjon. Det legges også ned et betydelig arbeid på universitetsnivå og i fagforeningssammenheng med å oppdatere og informere om internettresurser. Legeforeningens tidsskrift representerer også en meget solid nettressurs. - Jeg synes at markedsføringen av legemidler bør være tydelig og forståelig - ikke innpakket og utydelig, sier John Leer. Opphav:
Legene som takker ja, kan enten selv logge seg på internett og plukke objekter fra de mange ulike temaene, eller la MSD gjøre jobben. - Er ikke dette et forsøk på å snikinnføre opplysninger om deres egne produkter og tjenester? - Nei. Vi har inngått et samarbeid med Doctor`s Guide som er det nøytrale alibiet vårt. Vi har ingen innflytelse på hvilke medisinske temaer og nyheter de velger å presentere. Det eneste vi bidrar med, er en link fra startsiden som legene kan nå våre sider på, parerer Sie. Ingen snikreklame
- Tilbudet er gratis. Siden dere neppe driver veldedighet, må dere jo forvente å få noe igjen for dette? - Vi får en dialog med legene. Det er vårt formål. Vi har ingen baktanker og kommer ikke å til å snik-sende legene reklame via internettadressen. Ikke kommer vi til å la andre få tilgang til adressene heller. Dette er vi svært strenge og bevisste på, sier Sie. Ifølge Sie har legene så langt reagert positivt på tilbudet, og daglig mottar MSD innmeldinger. Trenger ingen barnepiker - Jeg nekter å tro at dette er ren veldedighet, sier John Leer. Han kan ikke begripe at norske leger trenger barnepiker for å finne frem på nettet. Leer sitter i Alment praktiserende lægers forenings (Aplf) fagutvalg og har ansvaret for foreningens hjemmeside på internett. - Dette dreier seg også om å bygge kontakt mellom legemiddelindustri og leger. Det er jo det de driver med i markedsføringsarbeidet. - Tar overhånd
- Noen leger synes det er ok, men jeg mener at legemiddelindustriens markedsføring overfor norske leger er i ferd med å ta overhånd, sier Leer. Han viser til rettssaken i Nederland, der MSD nylig fikk 354.000 kroner i bot for å ha vært for rause i sin smøring av leger, og arbeidet i USA «No Free Lunch». Tydelig markedsføring
- At norske leger skal trenge barnepike for å finne fram på internett, kan jeg ikke begripe. Norske leger er faglig sterke og vet hvor de skal søke informasjon. Det legges også ned et betydelig arbeid på universitetsnivå og i fagforeningssammenheng med å oppdatere og informere om internettresurser. Legeforeningens tidsskrift representerer også en meget solid nettressurs. - Jeg synes at markedsføringen av legemidler bør være tydelig og forståelig - ikke innpakket og utydelig, sier John Leer. Opphav:
Annonse kun for helsepersonell
Dagens Medisin 05/01
Kristin A. Henriksen