«Vi er ikke de store skurkene som folk vil ha det til»
Jesper Melin mener kritikken mot ham og selskapene hans er urimelig. – Jeg har løst et stort problem for legene, sier han.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
– Jeg er den eneste i Helse-Norge som har skapt 550 arbeidsplasser innen e-helse på seks år. Jeg startet ikke selskapene for å bli multimillionær, men for å løse problemer jeg så da jeg selv jobbet som fastlegevikar på Sandane. Jeg og min kone brukte de siste pengene våre på å reise fra Danmark til Norge, og bilen vår brøt sammen omtrent idet vi nådde kommunegrensen i Gloppen, sier Jesper Melin til Dagens Medisin.
Gründeren og forretningsmannen gir sjelden intervjuer til pressen, men tar imot to journalister fra Dagens Medisin på sitt kontor midt i Oslo sentrum etter først å ha avlyst tre ganger. Nå vil han fortelle sin historie, men nekter å bli tatt bilde av.
Les også: Slik tok han styringen på fastlegekontorene
Lånte private penger
Ideen til betalingsautomatene kom da han jobbet ved fastlegekontoret i Nordfjord og med stoppeklokke dokumenterte at han brukte tre minutter på hver pasientbetaling.
– Da jeg startet som fastlege i Norge for ti år siden, hadde vi ikke kortterminaler, men fikk kontantbetaling og hadde pengene i en sigarkasse. I Danmark er det ikke egenandeler, og jeg syntes det var vanskelig å ta betalt av pasientene. Etter fire år i praksis brukte jeg et halvt år med papir og stoppeklokke, og bestemte meg for å løse problemet med betaling da det var åpenbart at dette var det området legene slet mest med både etisk og praktisk, forteller Melin.
Hver dag går cirka 60.000 pasienter til lege, samtidig som antallet pasienttransaksjoner vokser årlig med syv prosent. Med om lag 15 millioner legebesøk i året går mange årsverk tapt. Ideen var å lage en løsning som alle, også blinde, døve og handikappede, skulle kunne betjene, ifølge Melin. For å gå i gang, måtte han låne penger fra sin kone, venner, far og farfar.
– Det er ikke mange som vet at teknologien i Melin Medical har frigitt tid til andre ting tilsvarende 600 årsverk i Helse-Norge.
Melin Medical har i dag over 3500 betalingsterminaler i Skandinavia og er på vei inn i det tyske markedet. For legene har betalingsautomatene betydd mer tid til pasientene. Nå er det mange av de samme legene som kritiserer gründeren og forretningsmodellen hans. Han opplever kritikken som urimelig av flere grunner.
Det går så tregt i det offentlige, så vi skal være glade for at andre aktører klarer å gjøre endringer raskt Anders Nyqvist, fastlege ved Høvik legesenter
– Jeg tror noen av legene har glemt hvordan de hadde det før. Melin Medical har kommet med en løsning. Den er utviklet av leger, for leger, sammen med leger. Gode løsninger skal komme nedenfra og opp, sier Melin, som sier han gikk inn i inkassovirksomhet etter at leger etterlyste hjelp til nettopp innkreving.
Les også: Advokat: – Melin fester grepet om hele verdikjeden
«Legene bestemmer selv»
Melin Collectors har fått kritikk for aggressiv innkreving. Det mener Melin at legene selv må ta ansvar for.
– Legen kan til enhver tid stanse kravet. Det er legen som bestemmer, vi er bare en tilbyder.
– Hvorfor måtte du eie ditt eget inkassoselskap?
– Jeg fant ikke noe annet inkassoselskap som skilte mellom betalingsvilje og betalingsevne, som er en meget viktig forskjell. Har du hus, tre biler, hytte og båt, samt stor formue, har du betalingsvilje og skal betale, spør du meg. Er du enslig mor til tre barn, og har svært dårlig økonomi, får det være en vurderingssak som legen tar. Jeg bestemte også tidlig at selskapet aldri skal ha en mediesak på et inkassokrav mot en pasient som er død. Det er jeg stolt av at selskapet aldri har hatt.
– Vi er ikke de store skurkene som folk vil ha oss til, og vi står for noe helt annet enn profittmaksimering. Jeg er opptatt av å skape innovasjon, og penger er ikke et mål i seg selv, sier Melin, som i dag har flyttet fra Sandane til Holmenkollen i Oslo sammen med familien.
Planlegger salg av Melin Medical
Etter å ha bygget Melin Medical til en solid bedrift, reduserte han i 2017 sin eierandel til 49,9 prosent. Dermed har han formelt og juridisk ikke kontroll over beslutningsprosessene, og han understreker at han ikke lenger uttaler seg på vegne av dette selskapet. Nå er det Pasientsky som han omtaler som sitt «nye hjem». Melin Medical planlegger han å selge, helst så raskt som mulig fordi «jobben er gjort». Samtidig kjøper han stadig opp nye selskaper, både i inn- og utland.
– Melin Medical handler ikke kun om norske fastleger, men er et globalt selskap for å skape arbeidsplasser, sier han.
Gründeren vil helst snakke om Pasientsky, og er opptatt av at dette selskapet ikke må kobles med de andre selskapene han har betydelige eierinteresser i.
– Hvorfor er selskapsstrukturen i Melin Holding så komplisert?
– Melin Holding har en enkel struktur, med kun to datterselskaper under seg.
– Forstår du at andre kan oppfatte deg og dine selskaper som én stor aktør?
– Jeg forstår at andre aktører føler seg presset over at Pasientsky har rundt 20 prosent av det norske markedet. Det er så enkelt som at kundene velger det de mener er best.
– Jeg kan ikke forstå at legene ikke velger å se på det som en mulighet at noen bruker en halv milliard kroner i investeringer for å forbedre deres hverdag, sier Melin.
Viser stolt frem Pasientsky
Han er stolt over det de har utviklet i Pasientsky, selv om selskapet foreløpig går med underskudd. På en storskjerm demonstrerer han for Dagens Medisin hvordan det nyutviklede journalsystemet til Pasientsky fungerer, der legen og pasientene kan ha løpende dialog og hvor pasienten blant annet kan få treningsopplegg på video. Kritiske stemmer frykter at Pasientsky lages som et lukket system, men Melin sier alle leverandører er velkommen til å levere tjenester til plattformen. Når det nye journalsystemet lanseres, vil han ikke si noe om.
– Når legene ser hva vi kan levere, vil de gjerne ha vår løsning. Jeg forstår at de kan være skeptiske, men det forteller meg at vi er på riktig vei. Innovasjon og provokasjon går hånd i hånd. Jeg opplevde det samme da jeg startet Melin Medical. Det som skjer, tror jeg skyldes at vi ikke har kommunisert godt nok til markedet om hva – og hvem – Pasientsky er.
Han forteller at Pasientskys kunder i gjennomsnitt har redusert telefonhenvendelsene til legekontoret med 25 prosent. Én fornøyd bruker som har vært med siden starten, er fastlege Anders Nyqvist ved Høvik legesenter.
– De nye systemene er så mye mer fremtidsrettet og brukervennlige for pasienter og leger at vi må lene oss forover. Vårt legekontor har spart ekstremt mye tid og penger ved å ta i bruk Pasientsky. Det går så tregt i det offentlige, så vi skal være glade for at andre aktører klarer å gjøre endringer raskt, sier Nyqvist.