Illustrasjonsfoto: Getty Images

Foto:

Én av fem henvendelser til Pasient- og brukerombudet gjelder fastlegeordningen

Pasient- og brukerombudet fikk i fjor rekordmange henvendelser. Én av fem henvendelser gjaldt fastlegeordningen, noe som skaper bekymring.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

Nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud Jannicke Bruvik. Foto: Anne Gro Trygsland

Nær 17.000 nordmenn tok kontakt i fjor, opplyser ombudet i en pressemelding.

20 prosent av henvendelsene handlet om fastlegeordningen. Disse henvendelsene har økt stabilt siden 2018.

– Statistikken vår gjenspeiler hvordan pasienter i hele landet opplever store utfordringer med ordningen. Fastlegekrisen er nå en realitet i mange kommuner, også i flere av landets største. Det har gått fra å være et problem i distriktet til å også bli et storbyproblem, sier nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud Jannike Bruvik i pressemeldingen.

– Vi er bekymret for om pasientsikkerheten i fastlegeordningen er god nok i mange av landets kommuner.

De siste fire årene har ombudet registrert en økning på 25 prosent når det gjelder saker om psykisk helsevern. I løpet av pandemien har de sett en kraftig økning av henvendelser om barn og unge som sliter.

– Vi tror ikke utfordringene forsvinner selv om pandemien er over. Snarere tvert imot, sier Bruvik.

Powered by Labrador CMS