
Nye Helsenett-priser rammer private uforholdsmessig hardt
Skaper et system der kostnaden ikke reflekterer nytten for den enkelte aktør.
Regjeringen innførte en ny prismodell for Norsk helsenett fra 1. januar. Det er nok et bevis på at trangen etter å gjennomføre tiltak er sterkere enn egenskapen til å løfte blikket å se det store bildet. Som en konsekvens av manglende overblikk vil den totale helsetjenesten bli dårligere, og verdifull digital og teknologisk tjenesteinnovasjon utebli.
Regjeringen argumenterer med at den nye prismodellen for Norsk helsenett ikke har som hensikt å øke de totale inntektene, men å tilrettelegge for en mer rettferdig fordeling av driftskostnadene. Modellen bygger på en tredeling av kostnadene mellom kommunene, regionale helseforetak og øvrige aktører.
Stor merkostnad for de største
Problemet oppstår når de øvrige aktørene, som private aktører, rammes uforholdsmessig hardt. Mens de minste aktørene vil få en prisreduksjon på omtrent 5.500 kroner årlig, må de største aktørene bære en merkostnad på over en million kroner. Dette er kun for å være tilknyttet et helsenettverk hvor private aktører bare har tilgang til et begrenset antall av tjenestene.
Norsk helsenetts oppdrag om å knytte Helse-Norge sammen – med mål om størst mulig oppslutning både offentlig og privat – står i sterk kontrast til den nye prismodellen. I høringsnotatet argumenteres det for at kostnadsfordelingen skal baseres på prinsippet om obligatorisk samfinansiering, dette uten å ta hensyn til den faktiske bruken og nytten av de ulike tjenestene for den enkelte aktør.
Denne tilnærmingen baserer seg nesten utelukkende på samspillet mellom kommunesektoren og de regionale helseforetakene, mens andre aktører blir glemt i ligningen. For disse aktørene ligger den reelle verdien av et medlemskap i Norsk helsenett hos pasientene da de vil oppleve en mer sømløs og digital helsetjeneste.
Vil gi utmeldinger
En reell konsekvens er at mange aktører melde seg ut av Norsk helsenett. Driftsmessig er det lite forsvarlig å betale flere hundre tusen kroner for tjenester som elektronisk henvisning og e-resept. Om regjeringen virkelig tar helseutfordringene på alvor vil de se at en svekket oppslutning rundt Norsk helsenett vil gå kraftig utover det totale helsetilbudet.
Det er både utilsiktet og synd. Ikke bare vil befolkningen gå glipp av nye digitale- og teknologiske helsetjenester som vil avlaste helsepersonell og effektivisere helsetjenestene, men vi vil gå flere år tilbake i tid med økt bruk av henvisninger og resepter på papir. Dette i en tid med fokus på digitalisering, og økt europeisk innsats og forpliktelser rundt deling av helsedata (European Health Data Space).
Samtidig er det viktig å adressere elefanten i rommet, den nye rapporteringsplikten av privatfinansierte spesialisthelsetjenester og privatfinansierte kommunale helse- og omsorgstjenester. NHO Geneo er svært positive til grepet, da det vil gi bedre oversikt over hvilke helsetjenester som ytes og samtidig vise at kvaliteten er minst like god hos private aktører som hos de offentlige.
Tvungent medlemskap
Likevel vil det være sterkt problematisk dersom det viser seg at rapporteringen vil foregå gjennom Norsk helsenett, noe som i praksis betyr at private aktører blir påtvunget medlemskap og med det en ekstra avgift.
Samlet sett bommer den nye prismodellen på hensikten med å stimulere til bredere deltakelse og et bedre digitalt helseøkosystem. I stedet for å tilrettelegge for et robust offentlig-privat samarbeid, vil endringen skape et marked der kostnadene ikke reflekterer nytten for den enkelte aktør, og der pasientenes rett til tilgang til gode helsetjenester svekkes.
NHO Geneo støtter en felles finansiering av Norsk helsenett, men da må kontingenten gjenspeile den faktiske belastningen og tjenestene som benyttes. Det er på høy tid at Helsedepartementet revurderer prismodellen og sikrer at den i større grad baseres på reell bruk, slik at alle aktører – store som små – kan delta på like vilkår, slik at fellesskapet får et helhetlig, velfungerende digitalt helse- og omsorgssystem.
Det vil ikke bare komme aktørene til gode, det vil også skape bedre og mer sømløse tjenester for innbyggerne.
NHO Geneo representerer private aktører innen helse- og omsorgssektoren. Det er ikke oppgitt interessekonflikter.