SVIKTER: NPE har fått inn rundt 300 saker de siste fem årene der kommunikasjons- og informasjonssvikt har vært hovedspørsmålet. Dette gjelder saker fra hele helsevesenet, både sykehus, fastleger og tannleger. Foto: Gorm Kallestad / NTB

TV 2: Millioner i pasienterstatning etter svikt i kommunikasjonen

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) har utbetalt flere titalls millioner i saker som handler om kommunikasjonssvikt. I 32 av sakene døde pasienten.

Publisert Sist oppdatert

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) har utbetalt flere titalls millioner i saker som handler om kommunikasjonssvikt. I 32 av sakene døde pasienten.

NPE har fått inn rundt 300 saker de siste fem årene der kommunikasjons- og informasjonssvikt har vært hovedspørsmålet. Dette gjelder saker fra hele helsevesenet, både sykehus, fastleger og tannleger, skriver TV 2.

Totalt har de utbetalt 75,4 millioner kroner.

– Det kan gjelde at pasienter får feil informasjon om behandlingen de skal gjennom, for eksempel hvordan skal de håndtere medisinene de får utlevert eller hvor mange tabletter de skal ta, sier Anne-Mette Gulaker, konstituert direktør i Norsk pasientskadeerstatning.

Tall TV 2 har fått fra NPE viser at det er svikt i behandling eller svikt i diagnostikk som står oppført som årsak i de fleste sakene.

– Viktigheten av god kommunikasjon kan aldri understrekes nok. Pasienter kan være sårbare og være påvirket av smerter eller medikamenter i møte med helsepersonell, og god informasjon er derfor vesentlig, sier Gulaker.

Powered by Labrador CMS