SOSIAL FUNKSJON: Det har lenge manglet en god test som beskriver og kvantifiserer en persons reelle evne til å fungere i sosiale situasjoner. Eikholt har nå utviklet en slik digital test.

Ideelle virksomheter er viktige innovatører i helsetjenesten

Et godt samspill mellom ideelle virksomheter og den offentlige helsetjenesten er en forutsetning for utviklingen av en god helsetjeneste.

Publisert Sist oppdatert
Kristian E. Kristoffersen

Behovet for innovasjon i helse- og omsorgssektoren er stort. To ferske eksempler som løfter fram dette behovet, er Tid for handling: Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste (NOU 2023:4) og Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027 (Melding til Stortinget 9:2023-224). Også i regjeringens ventetidsløft er innovasjon et sentralt verktøy.

I Norge har ideelle virksomheter en lang og rik historie. Disse organisasjonene har ofte vært pionerer innenfor sine felt, og har spilt en viktig rolle i å identifisere behov, drive tjenesteinnovasjon, og fremme frivillighet. Deres innsats har vært avgjørende for utviklingen av helse- og sosialtjenester i Norge, og de har bidratt til å forme dagens velferdssystem. Eikholt og Frambu er to eksempler på slike pionervirksomheter som fortsatt står for viktig nyskaping.

Frambu har i snart 70 år arbeidet til beste for mennesker med nedsatt funksjonsevne. I dag driver Frambu et kompetansesenter for sjeldne diagnoser (på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet), i tillegg til et nasjonalt tilbud til barn med livstruende og livsbegrensende tilstander, deres familie og tjenesteapparat (med midler fra Helsedirektoratet).

Eikholt ble etablert i 1980 som et nasjonalt senter for døvblinde. Eikholt ivaretar to nasjonale oppgaver:

  • Kompetansesenter i Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde (NKDB) – et oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet.
  • Tilpasningskurs for døvblinde - et oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet som omfatter utredning og optimalisering av syn og hørsel. Senterets tilbud inkluderer alt fra rehabilitering og habilitering til kurs og opplæring, med mål om å styrke brukernes mestringsevne i hverdagen.
Roar Meland

Frambu og Eikholt har stått bak innovasjoner som har medført nye og bedre helsetjenester. Vi skal belyse dette med to eksempler fra de to virksomhetene.

Nettportalen sjelden.no

Frambu utviklet for ti år siden nettportalen sjelden.no som et innovasjonsprosjekt. Målet var å formidle kunnskap om sjeldne diagnoser tilpasset fagpersoner og tjenesteytere som har behov for kunnskap om sjeldne diagnoser. Kunnskapen skulle formidles gjennom ulike produkter, som nettkurs, videoer, podkaster og lengre digitale studier på universitets- og høyskolenivå..

I dag er sjelden.no et sentralt formidlingsverktøy i Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser, som Frambu er en del av, og Frambu leverer i samarbeid med Høgskolen i Innlandet et nettbasert studieemne på 15 studiepoeng om sjeldne diagnoser, rettet mot fagfolk og tjenesteytere.

Sjelden.no er foreslått som det første av ni innsatsområder i oppfølging av den nasjonale strategien for sjeldne diagnoser. Slik har nettportalen gått hele veien fra ideell innovasjon til en etablert del av spesialisthelsetjenesten, og med et varig samarbeid også med utdanningssektoren.

AV-klinikken og Eikholt-testen

Personer med kombinert syns- og hørselnedsettelse/døvblindhet har behov for at syn og hørsel vurderes og ses i sammenheng, og at de får hjelp til god innsikt i egen situasjon og økt helsekompetanse. Eikholt etablerte i 2015 audiovisuell klinikk (AV-klinikken) for å kartlegge og optimalisere syns- og hørselsfunksjonene. Dette unike tilbudet dekker et behov som det offentlige tjenesteapparatet ikke møter.

Det har lenge manglet en god test som beskriver og kvantifiserer en persons reelle evne til å fungere i sosiale situasjoner. Eikholt har nå utviklet en slik digital test (Eikholt-testen). Eikholt-testen bidrar til høyere kvalitet på tjenestene, samt mer systematisk kunnskap om kombinert syns- og hørselsnedsettelse.

Nedsatt syn og hørsel rammer mange, ikke minst den økende andel eldre i samfunnet. Eikholt-testen gir en mer nøyaktig og helhetlig vurdering av personers hørselsfunksjon i dagligdagse situasjoner, noe som hjelper fagpersoner å tilpasse høreapparater og andre hjelpemidler mer effektivt enn før.

Eikholt-testen tas nå i bruk på universitetssykehusene i Norge og ved Universitetet i Oslo. Hørselshemmedes Landsforbund bruker Eikholt-testen i systematisk kartlegging og trening med unge med store hørselstap. En svensk versjon av Eikholt-testen er nå laget i samarbeid med Universitetet i Örebro.

Ideelle innovatører trengs også i framtiden

Etableringen av Eikholt og Frambu var i seg selv innovasjoner, og vi har i alle år hatt et sterkt målgruppefokus. Vi har sett brukeres udekte behov og har utviklet ny kunnskap og bedre tjenester som har gitt brukerne økt livskvalitet. Denne innovasjonen har også kommet andre brukergrupper og fagmiljøer til gode.

Ideelle virksomheter har kvaliteter som er viktige for utviklingen av morgendagens helsetjenester. Derfor er et godt samspill mellom ideelle virksomheter og den offentlige helsetjenesten en forutsetning for utviklingen av en god helsetjeneste.

Ingen oppgitte interessekonflikter

 

Powered by Labrador CMS