Om Dr. Dropins markedsføring
Dersom gynekologen er den samme på to forskjellige arbeidsplassene, uten mer tid til disposisjon, er det vanskelig å se hvordan de skal forstå pasienten bedre hos Dr. Dropin.
MARKEDSFØRINGEN AV Dr. Dropin sine gynekologiske helsetjenester fikk gjennomgå på NRKs Dagsnytt Atten mandag 2. oktober, med innvendinger reist av gynekolog Tilde Broch Østborg, nestleder for rådet for legeetikk.
Teksten på plakatene lyder,
«tenk deg en gynekolog-time som gir flere spørsmål enn svar»
«tenk deg et besøk hos gynekologen uten en klump i magen»
«tenk deg en undersøkelse der du er et menneske, ikke bare en kropp»
«tenk deg noen som forstår at smertene ikke bare sitter i hodet»
Dr. Østborg er av den oppfatningen at reklamekampanjen spiller på «frykt og fordommer, og derfor er i strid med vårt regelverk». I tillegg, at andre aktører – særlig i det offentlige – svartmales på indirekte vis.
Noen av gynekologene som jobber hos Dr. Dropin jobber også i det offentlige helsevesenet. Pasienten får tjue minutter for en enkelttime hos gynekologen hos Dr. Dropin. Besøker den samme pasienten gynekologisk poliklinikk på Ullevål sykehus, varer en enkelttime 30 minutter, der pasienten muligens treffer den samme gynekologen.
VILLEDENDE. Dersom gynekologen er den samme på to forskjellige arbeidsplassene, uten mer tid til disposisjon, er det vanskelig å se hvordan de skal forstå bedre, samt løse, problemstillingen pasienten kommer med. Den eneste måten ville være å forskjellsbehandle avhengig av arbeidsgiver, noe disse legene neppe gjør.
Dette får meg til å oppfatte Dr. Dropins sin kampanje som villedende markedsføring. Reklamen får potensielle brukere til å se for seg en annerledes opplevelse hos Dr. Dropin-legen, en opplevelse som i realiteten ikke finnes. Det tar Dr. Dropin seg godt betalt for.
Ingen oppgitte interessekonflikter