KOMPETANSE OG TRIVSEL: Ved å øke kompetansen håper vi at flere sykepleiere vil være motivert til å bli værende i yrket, skriver innleggsforfatterne.

Man må ikke velge mellom akademisering, spiss- eller breddekompetanse

Vi mener at det riktige er å tilby fleksible utdanninger som tilfredsstiller alle disse tre aspektene hos sykepleiere og lederne deres til beste for pasienten.

Publisert
Anne Lene Sørensen

Debatten om fokus i sykepleierutdanningen er høyaktuell sett i lys av arbeidet med Stortingsmeldingen om profesjonsutdanninger og kritikk av for stor akademisk vektlegging. Videre diskuteres det om spiss- eller breddekompetanse bør prioriteres i utdanningen. Vi mener at løsningen på fremtidens utfordringer er en integrasjon av alle tre aspektene – akademisk-, spiss- og breddekompetanse.

Samarbeid som sikrer kvalitet 

Lovisenberg Diakonale Høgskole (LDH) starter i august en ny videreutdanning i klinisk sykepleie. Studietilbudet er et resultat av samarbeid mellom LDH og Lovisenberg Diakonale Sykehus (LDS). Innholdet i de kliniske videreutdanningene er utformet i tett samarbeid med flere sykehus i Helse Sør-Øst, og gir sykepleiere muligheten til å spesialisere seg innen gastro-, kardiologisk-, lunge- eller nevrosykepleie. Gjennom workshops og møter med sykepleiere og ledere fra ulike sykehus har vi sikret at utdanningsprogrammet er skreddersydd til helsevesenets behov, teoretisk solid og klinisk relevant. 

NOU 2023:4: Tid for handling vektlegger behov for sykepleiefaglig breddekompetanse. Den nye videreutdanningen gir sykepleierne spesialisert kunnskap og klinisk breddekompetanse, samt verktøyene de trenger for å håndtere komplekse pasientsituasjoner og bidra til forbedret kvalitet i pasientbehandling og effektivitet i sykehusene. LDHs samfunnsoppdrag er å tilby utdanning i tråd med helsevesenets behov av høy kvalitet i pasientbehandlingen. Med dette utdanningstilbudet møter vi behov for kompetanse som trengs i klinikken, som er avgjørende for pasientbehandlingen og helsevesenets fremtid. 

Hulda Gunnlaugsdottir

Utforsking av læringsdesign og arbeidsforhold 

Følgeforskning vil undersøke hvordan læringsdesignet støtter studentenes læring og hvilke muligheter det gir for å forbedre utdanningen ytterligere. Vi skal analysere erfaringer og undersøke hvordan studentenes selvopplevde kompetanse, arbeidsforhold, utbrenthet, trivsel, motivasjon, mestring og velvære utvikler seg under og etter utdanningen. Dette er spesielt viktig med tanke på høy turnover blant sykepleiere som arbeider ved sengeposter i spesialisthelsetjenesten. Ved å øke kompetansen håper vi at flere sykepleiere vil være motivert til å bli værende i yrket. 

Fremtidige muligheter 

Etter fullført videreutdanning kan studentene søke innpass på masterprogram, med videre muligheter for faglig utvikling og karriereavansement.

Interessen for det nye studietilbudet er stor, og bekrefter behovet og ønsket om spesialisert klinisk sykepleieutdanning. Vi ser frem til å ta imot de første studentene og bidra til å forme fremtidens helsevesen gjennom dyktige og spesialiserte sykepleiere.

I stedet for å diskutere om det er riktig å satse på akademisk-, eller spiss-, eller breddekompetanse, mener vi at det riktige er å tilby fleksible utdanninger som tilfredsstiller alle disse tre aspektene hos sykepleiere og lederne deres til beste for pasienten– et kompetanse-kinderegg!

Ingen oppgitte interessekonflikter 

Utvidet forfatterliste: 

Camilla Edeklev (Studieleder, LDH) 

Hanne Maria Sørensen Bingen (Seniorrådgiver, LDH)

Marte-Marie Wallander Karlsen (Studieleder, LDH)

Cathrine Mathisen (Høgskolelektor, LDH)

Mari Oma Ohnstad (Førsteamanuensis, LDH)

 

Powered by Labrador CMS