PLANLEGGER ENDRINGER: Helseminister Ingvild Kjerkol (t.h.) deltok i august i en debatt hvor LO Luftfart og Norges Flygerforbund stilte spørsmålet: «Hvordan får vi en best mulig luftambulansetjeneste i hele landet?» På arrangementet deltok også Krfs Olaug Bollestad (t.v.).

Foto: Michael Chr. A. Simonsen

Regjeringen vil ha risikovurdering etter oppkjøp av luftambulanse-selskap

Babcock er i ferd med å bli solgt til ukjente eiere, og regjeringen har bedt om en risikovurdering av det nye eierskapet.

Publisert

I juli i år kom nyheten om at selskapet Babcock hadde solgt ambulanseflyvirksomheten sin i Norge, sammen med redningstjenester i flere andre europeiske land, i en avtale verdt totalt 136,2 millioner pund, som tilsvarer cirka 1,6 milliarder kroner. 

Det skapte mye debatt da selskapet vant en anbudskonkurranse for noen år tilbake og fikk ansvaret for å drifte ambulanseflytjenesten i Norge frem til 2025. 

Babcock opplyste i sommer at virksomheten var solgt til Ancala Partners.

– Alt går over til Ancala. Vi håper at avtalen kan fullføres innen året er omme. Det er noen ting som må gjøres før avtalen avsluttes. Per nå så vil alt gå som normalt hos Babcock, det skal ikke påvirke noen, sa kommunikasjonsdirektør Kate Hill i Babcock Group til Nordlys.

Ifølge Dagens Næringsliv er den reelle eieren imidlertid ukjent. Ancala er en britisk fondsforvalter. Ancala har ikke ønsket å oppgi til avisen hvilket fond som skal eie de norske ambulanseflyene.

Etter at avisen begynte å stille spørsmål, har Helse- og omsorgsdepartementet satt et krav om at det foretas en risikovurdering og advokatfirmaet Bahr er hyret inn.

«Vi ønsker fortsatt en gjennomgang som undersøker selskapets managers med tanke på etikk, sosial arbeid/arbeidsvilkår og lovbrudd de siste fem årene. Men i den utenrikspolitiske situasjonen vi er i nå, så er vi også svært opptatt av om de nye eierne står på noen sanksjonsliste, herunder er russere eller har tilknytning til Russland», står det i bestillingen, ifølge DN.

– Vi har en helt annen sikkerhetspolitisk situasjon i dag enn det vi hadde i tiden rundt anbudsrunden. Vi ønsker av den grunn så mye informasjon om de nye eierne som mulig for å vite om og være forberedt på eventuell risiko et slik eierskifte kan ha i den situasjonen vi er i nå, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten, Øyvind Juell, til avisen.

Utreder ny eierform

Den sittende regjeringen har startet et utredningsarbeid om mulige nye modeller for luftambulansetjenesten. Dette er også nedfelt i regjeringsplattformen, hvor det står at regjeringen vil «forberede statlig overtagelse av luftambulansen, og utrede modeller for samarbeid med ideelle, for å avskaffe anbud i tjenesten».

– Vi skal sikre kontinuiteten til fagfolkene i tjenesten, sa helseminister Ingvild Kjerkol om arbeidet da hun deltok i debatt under Arendalsuka om dette.

På spørsmål fra DN om hvordan oppkjøpet påvirker regjeringens plan om statlig overtagelse, svarer statssekretær Karl Kristian Bekeng:

– Dette har ikke noen praktiske konsekvenser for departementets arbeid med oppfølging av Hurdalsplattformens punkt om eierform for luftambulansetjenesten.

Saken er rettet: I en tidligere versjon av saken sto det at luftambulansen i Norge er i ferd med å bli solgt til ukjente eiere. Det er ambulanseflyvirksomheten Babcock drifter som er solgt. Saken er endret 29.11.22 kl. 9:30.

Powered by Labrador CMS