Forlik mellom Luftambulansetjenesten og Lufttransport
Luftambulansetjenesten og selskapet Lufttransport inngår forlik i forbindelse med manglende beredskap fra mars til juni 2018.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
Våren og sommeren 2018 var ambulansefly i flere omganger ute av beredskap som følge av pilotmangel, i forkant av leverandørskiftet fra selskapet Lufttransport til den nye leverandøren Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA).
Nå har Luftambulansetjenesten, som har ansvaret for driften av all luftambulanse i Norge og eies av de fire regionale helseforetakene, inngått forlik med Lufttransport.
I en pressemelding skriver Luftambulansetjenesten at partene er enige om at flere utenforliggende forhold var årsaken til den manglende beredskapen. Forliket innebærer avkorting av vederlag og erstatning som følge av den manglende beredskapen.
– Avtalen utgjør endelig oppgjør for alle økonomiske krav partene mener å ha mot hverandre i og utenfor kontrakt. Dette omfatter krav i tilknytning til avtalen om ambulanseflytjenester som inngått 4. desember 2007 og anbudskonkurransen om kjøp av ambulanseflytjenester som utlyst 15. november 2016, heter det i pressemeldingen.
– Det er viktig for begge parter å sikre et godt samarbeid fremover til beste for befolkningen, sier Leif Andersen, styreleder i Lufttransport og Cathrine Lofthus, administrerende direktør i Helse Sør-Øst, i en felles uttalelse.
Luftambulansetjenesten og Lufttransport samarbeider fortsatt om leie og utleie av baser for ambulanseflytjenesten.