Kunnskapstipset: På nett for bedre kvalitet
De fleste erkjenner at de kan utføre jobben sin bedre, men hver enkelt har også ansvar for at systemene de jobber i, skal bli bedre. På internett finner du nyttige ressurser som kan bidra til et mer systematisk arbeid med kvalitetsforbedring.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Hans Petter Fosseng
- En mann som gjør en feil og ikke retter på den, gjør nok en feil, skal Konfucius ha sagt.
Kvalitetsforbedringsarbeid er ikke bare forbeholdt ledere og kvalitetsrådgivere. Hvis forbedringsarbeid ikke er en sentral oppgave for alle ansatte, kan vi heller ikke utnytte oss av helsetjenestens fulle potensial, ifølge Paul Batalden og Frank Davidoff (1).
Kvalitetsforbedring
Så hva kan du gjøre? Bruk fritt tilgjengelige nettressurser, både for å komme i gang og som oppslagsverk i alle faser av arbeidet! På Helsebiblioteket.no finner du nå Emnebibliotek kvalitetsforbedring. Nettsidene er utarbeidet av Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten og inneholder både forsking, brukerkunnskap og erfaringer fra praksisfeltet.
Målet med sidene er å gjøre kunnskap, forskning og erfaringer om kvalitetsforbedring tilgjengelig for hele helsetjenesten (2).
Kom i gang!
Kvalitetsforbedringsprosjekter starter ofte med å kartlegge hvordan tjenestene er i dag - og erkjenne behovet for endring.
For å komme i gang, kan fokusgruppeintervju og idédugnader være aktuelle metoder, samt bruk av verktøy som identifiserer årsaker og kartlegger sammenhenger.
På Emnebibliotek kvalitetsforbedring finner du aktuelle tips, metoder og verktøy under menyvalget «slik kommer du i gang».
Få med brukerne
Kvaliteten på helsetjenestene kan forbedres ved at brukere og pårørende trekkes systematisk inn i forbedringsarbeidet.
På emnebibliotekets sider for brukermedvirkning finner du metoder og verktøy for brukerinvolvering, og konkrete eksempler på prosjekter der pasienter og pårørende er med i kvalitetsarbeidet.
Metoder og verktøy
Kunnskapssenterets trinnvise modell for kvalitetsforbedring er blant verktøyene som er spesielt rettet mot å styrke brukerne og gi dem innflytelse på utformingen av tjenestene. Dialogkonferanse, rollespill og brukere som læres opp til å intervjue andre brukere, er andre metoder emnebiblioteket omtaler.
Under temaet «pasientsikkerhet» finner du informasjon om hvordan du kan sikre deg at dette perspektivet også tas med i kvalitetsarbeidet.
Samspill og ledelse
Tema som samhandling, ledelse og kunnskapsbasert praksis dekkes også av emnebiblioteket.
Oppsummert forskning, tidsskrifter og rapporter relatert til kvalitetsforbedringsarbeid i helsetjenesten er tilgjengelig på nettsidene.
Nettressursene finner du på Emnebibliotek kvalitetsforbedring: www.kvalitetsforbedring.no
Referanser:
1) Batalden PB, Davidoff F. What is «quality improvement» and how can it transform healthcare? Qual Saf Health Care 2007; 16: 2-3. doi:10.1136/qshc.2006.022046 http://qshc.bmj.com/content/16/1/2.full
2) Felles plattform for kvalitetsforbedring. Kunnskapssenteret.no 28.1.2010. www.kunnskapssenteret.no/8321.cms
Kunnskapstipset, Dagens Medisin 04/10