Gentofte sykehus i Region Hovedstaden i Danmark er ett av sykehusene osm bruker Sundhedsplatformen i Danmark. Foto: Region Hovedstaden

Sykehusleger fikk stjerner for arbeidsinnsats

Sundhedsplatformen i Danmark gir sykehusleger stjerner på skjermen hvis de jobber bra innenfor ulike parametere.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

I Norge er Helseplattformen i Helse Midt-Norge kjent med løsningen, men det er ikke bestemt hvilke målingssystemer som skal brukes der.
Leger som jobber i den danske Sundhedsplatformen, fikk stjerner på skjermen dersom de for eksempel greide å starte behandling av et visst antall pasienter innenfor et tidsrom, skriver danske Dagens Medicin.

Avisen har snakket med leger som reagerer på slike målinger av arbeidsinnsatsen. De gule stjernene blir synlige i datasystemet alt etter hvor raskt legene tar inn pasientene, blant annet.

Stjerner?
Region Hovedstaden, som er en av to regioner i Danmark som jobber i Sundhedsplatformen, bekrefter i et svar til Dagens Medicin at det er snakk om en egen funksjon, kalt Pulse, som riktignok er synlig i Sundhedsplatformen, men som ikke brukes:
– Pulse er et verktøy som skal hjelpe klinikerne til å bruke systemet på en effektiv måte og øke kjennskapen til systemets mange funksjoner. Det er derfor også kun legene selv som kan se egne målinger i Pulse, skriver Region Hovedstaden i et svar til avisen.
Den norske Helseplattformen, som skal innføres i hele Helse Midt-Norge, leveres av samme leverandør som Sundhedsplatformen.
På spørsmål om den norske Helseplattformen også skal gi legene stjerner, svarer Torbjørg Vanvik, som er leder av Helseplattformen, følgende:
– Vi er kjent med at det er mulig å sette opp løsningen slik at den produserer mange ulike måleparametere, men de det her refereres til, synes å være meget «unorske» og ikke i tråd med de kvalitetsparametere som anvendes i helsetjenesten i Midt-Norge.
– Brukerne får bestemme
Videre sier Vanvik at de ulike organisasjonene som skal bruke systemet; fastlegene, sykehusene, kommunehelsetjenesten og så videre, selv skal ta stilling til hvilke funksjoner de ønsker.
– Det skal de bruke de neste to - tre årene på. Så det gjenstår å se hvilke dashboards som midtnorsk helsetjeneste ønsker å ta i bruk, legger hun til.
– Vi vil nå få en løsning som vil gi langt bedre muligheter til å få ut data og måle ulike kvalitetsparametere i sanntid, samt å sette opp «kvalitetssirkler» ved å få informasjon tilbake fra for eksempel nasjonale kvalitetsregistre og sammenligne med lokale resultater. Det vil ta noe tid før vi er i stand til å utnytte fullt ut slik funksjonalitet. Det skal bli spennende å se hvordan helsetjenesten, etter hvert som man lærer løsningen å kjenne, blir i stand til å utnytte dette til det beste både for dyktige fagfolk og pasientene, sier Vanvik.
Omstridt system
I Danmark har misnøyen med systemet vært svært stor, og helseminister Bent Høie (H) har blant annet vært i samtaler med den danske helseministeren om problemene – for å forsikre seg om at det samme ikke skal skje i Norge.
Sundhedsplatformen har ført til en strøm av meldinger til Styrelsen for Patiensikkerhed, om ulike kritiske feil, og enhetssjef Anette Lykke Petri uttalte i september til avisen Politiken at de «aldri hadde sett lignende». Uttalelsen kom etter at de hadde hatt tilsyn med Sundhedsplatformen.

Forrige uke ble det avdekket nok en alvorlig feil i Sundhedsplatformen:

Nær 4000 resepter inneholder feilinformasjon om dosering av medisin, bekreftet konserndirektør Svend Hartling i Hovedstaden, som er en av to regioner som bruker Sundhedsplatformen.
Gjennom Helseplattformen i Helse Midt, er det aller første gang det etableres en felles løsning for kommunehelsetjeneste, fastleger og spesialisthelsetjeneste – og også avtalespesialister.

Powered by Labrador CMS