
Ny tjeneste skal klargjøre vilkårene for å søke om pasientskadeerstatning
Ifølge Norsk pasientskadeerstatning (NPE) er helsepersonell den viktigste kilden til informasjon om erstatning. Ny tjeneste skal gjøre det lettere å forstå regelverket.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) har lansert en digital tjeneste som skal være til hjelp for pasienter og helsepersonell som har spørsmål knyttet til pasientskadeerstatning.
– Gjennom brukerundersøkelsene våre ser vi at helsepersonell er den viktigste kilden til informasjon om NPE. Det er ikke alltid så enkelt for helsepersonell å vite hva man skal fortelle pasienter om NPE og retten til å få erstatning, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i NPE til Dagens Medisin.
Han viser til at noen av dem som tar kontakt med NPE forteller at de fikk beskjed fra sykehuset om at de har krav på erstatning.
– Erstatningsregelverket kan oppleves som komplisert, og være vanskelig å sette seg inn i, også for helsepersonell, og vi ønsker at helsepersonell skal formidle informasjon om NPE uten å forskuttere om pasienten kan ha rett til erstatning eller ikke, sier Jørstad.
Tjenesten skal gi brukerne en gjennomgang av de viktigste vilkårene som må være oppfylt for å kunne få erstatning og dermed gi et bedre grunnlag for å vurdere eventuell søknad om pasientskadeerstatning.