KOMMUNIKASJON: Pasienter som står på en liste uten fastlege kan ikke kommunisere digitalt med sitt legekontor, kan ikke bruke Helsenorge til å sende meldinger, fornye resepter eller opprette e-konsultasjoner. De får heller ikke påminnelser om legetime. Illustrasjonsbilde: Colourbox

Foto:

Norsk Helsenett jobber med å finne kommunikasjonsløsning for pasienter på lister uten fast lege

Pasienter som er på ubesatte fastlegelister kan ikke kommunisere digitalt med sitt legekontor. De må enten ringe inn eller møte opp fysisk.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

Romerikes Blad skriver at flere tusen pasienter i Ullensaker er overført til to ubesatte fastlegelister på grunn av fastlegemangel. Noe som skaper store problemer for legekontoret Bylegene på Jessheim, som har begge listene.

Ikke mulig å kommunisere digitalt

En vikar ved legekontoret har sendt bekymringsmelding til kommuneoverlegen.

I meldingen står det at listene medfører betydelig merarbeid, økt sykefravær, dårligere inntjening og pasienter som ikke møter opp til timer. Vikaren frykter pasientsikkerheten blir svekket.

  • Pasienter som står på en ubesatt liste kan ikke kommunisere digitalt med sitt legekontor, kan ikke bruke Helsenorge til å sende meldinger, fornye resepter eller opprette e-konsultasjoner. De får heller ikke påminnelser om legetime.
  • Vikarlegene kan heller ikke sende digitale meldinger som prøvesvar og bildediagnostikk til pasientene. De må ringe eller sende brev i posten.
  • Det er heller ikke mulig å kommunisere digitalt mellom spesialisthelsetjenesten og legekontor som er ansvarlig for listen.

Romerikes Blad skriver at pasientenes frustrasjon går ut over sekretærene, som blir skjelt ut, bannet til og truet av pasienter.

Én av to utfordringer er løst

Nina Linn Schou Ulstein, produktansvarlig for Helsenorge i Norsk Helsenett, sier til Dagens Medisin at de jobber med problemstillingen.

Hun sier det er omtrent 260 lister som er ubesatt, som betyr at det ikke er en fastlege som er ansvalig for listen.

– For disse listene fungerer både innbyggertjenester via Helsenorge og øvrig kommunikasjon i sektor dårlig. Det jobber vi med å forbedre, sammen med Helsedirektoratet, Direktoratet for e-helse og EPJ-leverandører.

Hun forklarer at for en pasientliste hvor fastlegen er borte og det er kommet en vikar på plass, så må vikaren registreres fra legekontorets side i journalsystemet. Da kan vikaren ha digital kontakt med pasientene.

– Den utfordringen er løst, men vi vet at noen legekontor har vanskeligheter med å registrere vikarer på grunn av begrensninger i journalløsningen.

Muligheten til å kontakte fastlege er utformet slik at det er pasienter med en tilknytning til en fastlege som kan ta kontakt via Helsenorge. Informasjonen om hvilke pasienter som er tilknyttet hvilke fastleger, finnes i et register som heter Fastlegeregisteret og eies av Helsedirektoratet.

Når man logger inn i Helsenorge, gjøres det et oppslag i dette registeret, man ser hvilket fastlegekontor man er tilknyttet og hvem som er fastlegen.

Det er gjort for å sikre at man vet hvem man sender meldinger til eller kan bestille time hos, og at mottaker er i stand til å besvare meldingen.

Ulstein sier at utfordringen som ikke er løst, er den for en liste som tilhører/tilfaller et legekontor, men som ikke er bemannet.

– Der er det behov for tilleggsinformasjon for å vite at det «er noen i andre enden».

– En prioritert oppgave

– Vi prøver å tilpasse dette slik at det kontoret kan gjøre slik som ved bruk av vikar. Men vi må teste og tilpasse slik at det går. Vi skal jobbe med Helsedirektoratet og journalleverandører om dette frem til jul, det er en prioritert oppgave. Men det er komplisert å si noe om når det er klart.

Ulstein sier at det er mulig å finne mer informasjon om dette på deres nettside.

 – Vi forstår at dette skaper unødvendige problemer.

Powered by Labrador CMS