Erfaringen viktigere enn teknologien Foto: Foto: Rune Geisnes

Erfaringen viktigere enn teknologien

Informasjonsteknologien er fortsatt langt unna å erstatte menneskelig erfaring. Dette fastslår forskere som har undersøkt hvordan uforutsette kirurgiske hendelser mestres ved St. Olavs Hospital.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


TRONDHEIM: Professor Pieter J. Toussaint ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) er leder for prosjektet Co-Operation Support Through Transparency (COSTT).  Sammen med post.doc. Line Melby ved Norsk senter for elektronisk pasientjournal startet han våren 2009 et tverrfaglig forskningsprosjekt med fokus på helseinformatikk ved St. Olavs Hospital i Trondheim. 
Forskningsartikkelen «Coping with the unforseen in surgical work«» er et resultat av arbeidet.
Uerstattelige erfaringer
Forskerne intervjuet flest operasjonssykepleiere, men også sykepleiere på sengepostene, for å kartlegge hvordan samarbeidet med operasjonsavdelingene fungerte. De var også til stede under flere operasjoner for å observere.
Forskerne fastslår at dagens IT-systemer ikke kan erstatte de erfaringene som helsepersonell sitter inne med, men at det fortsatt er mye å gå på når det gjelder brukervennlighet.
- Tidligere forskningsrapporter på dette feltet har ofte hatt fokus på avbrytelser som noe negativt, og at uforutsette hendelser er forstyrrende. Da vi begynte vår forskning, syntes jeg det var noe med positiviteten til det uforutsette som var verdt å ta tak i, sier Melby.
Uforutsigbarhet
Noe som gjentok seg hos dem som ble intervjuet, var uforutsigbarheten ved personellets arbeidsdag. Sykepleierne klarte ikke å konkretisere hva det var, men når noe uforutsett skjedde, la forskerne merke til at de taklet det bra.
- Min IT-bakgrunn gjør at jeg er nesten naiv - og veldig optimistisk - i forhold til hva teknologien kan utrette. Da vi startet prosjektet, trodde jeg vi kunne løse mange problemer. Men vanskeligheter som kunne oppstå under en operasjon, ble ikke nødvendigvis oppfattet som problemer av sykepleierne, men en del av hverdagen, sier Toussaint.
- Når de sier at ingen dager er like og at dette er spennende, utgjør nok uforutsigbarheten noe positivt ved jobben. Hvilke grader det er av uforutsigbarhet, kan diskuteres, men man må nok like å jobbe i et slikt miljø for å være operasjonssykepleier, sier Melby.
Rett informasjon til rett tid
Forskerne mener teknologien i operasjonsstuene er bra, men at det er fortsatt mange små systemer som ikke kommuniserer med hverandre, og er uten noen sammenhengende plan. - Det blir veldig fragmentert med systemer som ikke kan innhente informasjon fra ulike steder, og som ikke støtter opp under uforutsigbare hendelser. Dette krever mer av helsepersonellet, sier Toussaint.
Flere sykepleiere har klaget på mangfoldet av systemer som ikke kommuniserer med hverandre, og tiden det tar å logge seg på alle. Forskerne mener en løsning kan være et system med ett grensesnitt.
- Vi ble møtt med skepsis når vi forklarte hva vi forsket på. Mange sykepleiere vil ikke nødvendigvis ha mer teknologi å forholde seg til. Derfor er det viktig å velge ny teknologi med omhu, det må være noe som gjør arbeidet til de på gulvet lettere. Etter en del bearbeiding av det nye systemet begynner vi å få positive tilbakemeldinger fra sykepleierne, sier Melby.


Fikk blandet mottakelse

Mottakelsen av et nytt kommunikasjonssystem har vært blandet i fagmiljøet ved St. Olavs Hospital.
TRONDHEIM: I januar ble systemet Cetrea Surgical - en høyteknologisk kommunikasjons- og koordineringsløsning for sykehus - innført som et pilotprosjekt på et kirurgisk sengetun, tre ortopediske traumetun, observasjonsposten og steril forsyningssentral ved St. Olavs Hospital. 
16 skjermer ble installert og konfigurert for å gi sykepleiere en realistisk opplevelse, og forskerne en mulighet til å vurdere effekten av systemet under reelle forhold.
 Implementeringen av systemet er en del av COSTT-prosjektet. Det skal optimere kommunikasjon og koordinering slik at det blir lettere for helsepersonell å håndtere uforutsette hendelser og akutte situasjoner. 
Delte meninger
De forskjellige meningene om et nytt IT-system tror koordinerende operasjonssykepleier, Sigrun Holen, det er flere årsaker til.
- De fleste har fått innføring i bruken av det nye systemet, men opplæringstiden kan bli knapp for de som jobber turnus, sier hun til Dagens Medisin.
Holen tror aldersgruppering og mangfoldet av eksisterende IT-systemer også forklarer de delte meningene.
- Den yngre generasjonen sykepleiere har muligens et annet forhold til datateknologi enn oss som har vært i yrket i 25 år. Uansett tror jeg det er viktig at teknologien vi bruker, oppleves som nyttig i vårt daglige arbeid, sier Holen.
Bekymret for tidsbruken
Hun er bekymret for at tiden man skal bruke på pasientene, kan bli skadelidende om ressursene ikke prioriteres rett når nye systemer blir pålagt helsepersonell.  - Det er flott at utenforstående yrkesgrupper ser på organiseringen av sykehuset. At forskere ser behovet for et enhetlig system som koordinerer informasjon og kommunikasjon, er positivt, mener Holen.
Cetrea Surgical viser all informasjon i sanntid, de tre andre systemene som de bruker er planleggings- og rapporteringssystemer. Koordinerende operasjonssykepleiere bruker fire skjermer og tre tastaturer for å styre de ulike IT-systemene. Ingen av dem er kompatible med hverandre.
- Jeg tror det nye systemet er et godt hjelpemiddel for oss som jobber med koordineringen. Det synliggjør pasientforløpet mellom avdelingene på en god måte, sier Holen.
Hvis det tas hensyn til behovene for dem som jobber i feltet, tror hun teknologien kan bli tidsbesparende på sikt - for både helsepersonell og pasienter.
Dagens Medisin 07/2011

Powered by Labrador CMS