Helsetilsynet og Ukom: Tillit til egen fortreffelighet?
Både Helsetilsynet og Ukom undersøker hendelser på samfunnets vegne, for å fremme læring og forbedring. Dette bidrar til tillit, kvalitet og sikkerhet.
Regjeringen foreslår å slå sammen Statens helsetilsyn (Helsetilsynet) og Statens undersøkelseskommisjon for helsetjenestene (Ukom). I DM den 29.01.25. hevder ledere i Ukom at Helsetilsynets organisering «prinsipielt» ødelegger tillit.
Med et slikt utgangspunkt er det ikke helt enkelt å diskutere, særlig med mulige fremtidige kollegaer. På den andre siden kan åpen og saklig debatt gi forståelse og gode løsninger. Det kommer sjelden utvikling og forbedring ut av dogmer og fastlåste posisjoner.
Når to virksomheter slås sammen, endres arbeidsoppgaver og organisering internt. Man kan bli opptatt av problemer, i stedet for muligheter. Helsetjenester, helsepersonell og samfunnet fortjener imidlertid et godt, samhandlende «kvalitetsbyråkrati», med effektiv bruk av ressurser.
Kvalitet skapes i tjenestene, ikke i helseforvaltningen
Forbedring skjer i tjenestene, og vi må derfor først og fremst understøtte tjenestenes eget arbeid. Tilsyns- og sikkerhetsfaget er ungt, men flere arbeidsformer har dokumentert effekt og Helsetilsynet er pragmatisk. Vi ønsker metoder som er virksomme, etterprøvbare, og egnet for tjenestene.
Når det gjelder forslaget om sammenslåing, er dette utredet, drøftet og belyst i to høringsrunder. Argumentene er godt kjent, og saken skal på de folkevalgtes bord. Vi vil forholde oss godt til avgjørelsen uansett, med respekt for fagmiljø og rammer.
Samfunnsoppdraget og arbeidsformene
Både Helsetilsynet og Ukom undersøker hendelser på samfunnets vegne, for å fremme læring og forbedring. Dette bidrar til tillit, kvalitet og sikkerhet. Helsetilsynet har imidlertid et bredere oppdrag og større virkemiddelapparat enn Ukom. Det er sjelden nødvendig med rettslige tiltak, og vi har over lang tid utviklet metoder som fremmer dialog og endring gjennom kunnskap.
Uavhengighet, brukermedvirkning, åpenhet og ivaretagelse
Helsetilsynet og Ukom er begge uavhengige, basert på særlovgivning med varslings- og forklaringsplikt. Styring skjer åpent og transparent, og vi instrueres ikke i enkeltsaker. Åpenhet er grunnleggende i organisering og saksbehandling. Helsetilsynet har et godt brukerråd som bidrar til å styrke arbeidet, og vi unngår bindinger til aktører.
Vi er, som Ukom, opptatt av å ivareta helsepersonell og andre involverte, både ved undersøkelser av alvorlige hendelser og ved planlagte, bredere tilsyn. Grundige samtaler i trygge former, er en arbeidsform Helsetilsynet har utviklet over tid. For få frem og forstå viktige opplysninger, trengs det forberedelse, tid, skjerming, samtalekompetanse, tillit og trygghet.
Vi trenger en ny meldeordning
Et godt, samlet situasjonsbilde er viktig for virksomt, målrettet forbedringsarbeid. Spørsmålet om Ukoms fremtid har dessverre overskygget behovet for en ny meldeordning for alvorlige hendelser. Vi ser stadig bedre meldekultur i dagens ordning, og godt arbeid i tjenestene ved tilsyn etter alvorlige hendelser.
Vi ser likevel at meldeordningen kan bli vesentlig bedre, særlig ved økt mulighet til å organisere og analysere opplysninger om hendelsene. Uansett hva våre folkevalgte måtte avgjøre om Ukom, bør det derfor snarest etableres en ny og mer effektiv meldeordning. Dette vil være til nytte for tjenestene, og gi grunnlag for effektive tiltak til pasientenes beste.
Ingen oppgitte interessekonflikter