
Helsetilsynet og UKOM – trenger vi begge?
Jeg er trolig en av få som har hatt saker hos både Helsetilsynet og UKOM som pårørende.

Debatten i Dagens Medisin om Helsetilsynet og UKOM har vært både engasjerende og tankevekkende. Selv står jeg litt på sidelinjen, men med personlig erfaring som gjør meg nysgjerrig – kanskje også litt partisk. Jeg er trolig en av få som har hatt saker hos både Helsetilsynet og UKOM som pårørende. Jeg var varsleren i UKOM-rapporten «Hva kan vi lære etter et drap begått i psykotisk tilstand». I tillegg har jeg varslet i flere saker som er blitt behandlet av Helsetilsynet og tre ulike statsforvaltere.
To systemer – to perspektiv
Jeg har stor respekt for både Helsetilsynet og UKOM – og deres ledere. Likevel ser jeg viktige forskjeller som fortjener oppmerksomhet:
- Uten UKOMs brede tilnærming i saken om min mor, ville viktige læringspunkter aldri blitt identifisert. UKOM hentet inn informasjon fra flere samfunnsaktører, noe som førte til tilsyn i områder utenfor rammene av selve rapporten – og avdekket lovbrudd som ellers ville gått under radaren.
- Helsetilsynet har et annet mandat. I en av sakene ble jeg anbefalt av Statsforvalteren å politianmelde helsepersonell. Det som jeg som pårørende oppfattet som spørsmål om forsvarlighet, vurderte Statsforvalteren som mulig straffbart – og dermed utenfor deres ansvar.
Så hva betyr dette i praksis? Jeg stiller meg som lekmann noen enkle, men viktige spørsmål:
- Ville noen av UKOMs rapporter aldri blitt skrevet hvis de var underlagt Helsetilsynet?
- Ville viktige læringspunkter forsvunnet i et system med snevrere mandat?
Et sted å starte er kanskje hvordan Statsforvalteren og UKOM vurderte saken om min mor. Jeg tror måten å jobbe på og mandatet til organisasjonene har mye å si for konklusjonene som kom til den gang.
Her er kronikken fra daværende fylkeslege (Statsforvalteren/Helsetilsynet). Til sammenligning kan man også lese UKOMs rapport om drapet på min mor.
Min mening er at vi trenger begge perspektivene. UKOM og Helsetilsynet har ulike oppdrag, mål og metoder. Sammen bidrar de til et helhetlig system som både lærer av feil og sikrer rettssikkerhet. Fjerner vi det ene, mister vi viktige nyanser. Kanskje også livsviktig læring.
Innleggsforfatteren har hatt saker hos både Ukom og Helsetilsynet. Han har også levert inn et høringssvar. Utover dette er det ikke oppgitt interessekonflikter.