Stiller krav til helselederne i ny forskrift
Den nye lederforskriften omfatter både spesialisthelsetjenesten og helse- og omsorgstjenester i kommunal sektor, inkludert private helseaktører.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
En ny forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring trer i kraft 1. januar 2017.
- Lederansvar
Denne stiller krav til ledelse og styring i helse- og omsorgstjenesten, og erstatter dagens forskrift om internkontroll i helse- og omsorgstjenesten.
Den omfatter både spesialisthelsetjenesten og helse- og omsorgstjenester i kommunal sektor, inkludert private helseaktører.
Formålet er, ifølge Helse- og omsorgsdepartementet å bidra til «faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet, og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves.»
Dette kommer frem i Stortingsmeldingen om kvalitet og pasientsikkerhet 2015 som ble lagt frem fredag.
I meldingen presiseres det at det er et lederansvar å bygge en kultur for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.
- Ikke utpek syndere
Det vises til at forskning på organisasjoner som har lykkes med kvalitetsforbedring, tyder på at blant annet følgende faktorer er avgjørende:
- Ved uønskede hendelser og svikt er ledelsens oppmerksomhet rettet inn mot å lære for å unngå svikt i framtiden, ikke mot å utpeke syndere.
- Ansatte som ser betydningen av å engasjere seg, i motsetning til maktesløshet eller fryktkultur.
Uønsket variasjon
Meldingen, som utgis på tredje året, vender denne gang oppmerksomheten rundt uønsket variasjon i tilbudet om helsetjenester.
Nylig ble det lansert et nyfødtmedisinsk helseatlas, som viser at det er store forskjeller i behandling av nyfødte på norske sykehus, og det lanseres også et liknende atlas om KOLS neste år.