KAMPANJE: Norlandia har den siste tiden kjøpt annonser på Facebook og laget egne videoer med et politisk budskap. Valgforsker mener innblanding i den politiske valgkampen fra store private aktører er betenkelig.
(Skjermdump)
Norlandia kjører annonsekampanje for å påvirke valget i Oslo
Den private helseaktøren Norlandia har kjøpt annonser på Facebook med et politisk budskap opp mot årets kommunevalg. – Man kan jo frykte hva som kommer til å skje dersom bedrifter som omsetter for flere hundretalls millioner, og med så klare økonomiske interesser, skal påvirke den politiske debatten, sier valgforsker Dag Einar Thorsen.
Norlandia driver blant annet en rekke sykehjem, pasienthotell, BPA og hjemmeomsorg i Norge, hovedsakelig på Østlandet, i tillegg til at de også operer i Sverige og Finland. I 2022 omsatte Norlandia Healthcare Group for 8 milliarder kroner, og hadde en EBITDA (resultat før renter, skatt, ned- og avskrivninger) på 1,1 milliarder kroner.
DM Pluss for helsepersonell
0 kr
Gratis for helsepersonell ved å oppgi HPR-nummer.
Registrer deg
DM Pluss
49 kr
for de første 30 dagene, deretter 5.000 kr (eks. MVA) per år. Betal via kort og Vipps.
Registrer deg
Bedriftsabonnement
Ta kontakt med oss så skreddersyr vi løsning for deg og din bedrift.
Les mer