KAMPANJE: Norlandia har den siste tiden kjøpt annonser på Facebook og laget egne videoer med et politisk budskap. Valgforsker mener innblanding i den politiske valgkampen fra store private aktører er betenkelig.

Norlandia kjører annonsekampanje for å påvirke valget i Oslo

Den private helseaktøren Norlandia har kjøpt annonser på Facebook med et politisk budskap opp mot årets kommunevalg. – Man kan jo frykte hva som kommer til å skje dersom bedrifter som omsetter for flere hundretalls millioner, og med så klare økonomiske interesser, skal påvirke den politiske debatten, sier valgforsker Dag Einar Thorsen. 

Publisert Sist oppdatert

Norlandia driver blant annet en rekke sykehjem, pasienthotell, BPA og hjemmeomsorg i Norge, hovedsakelig på Østlandet, i tillegg til at de også operer i Sverige og Finland. I 2022 omsatte Norlandia Healthcare Group for 8 milliarder kroner, og hadde en EBITDA (resultat før renter, skatt, ned- og avskrivninger) på 1,1 milliarder kroner.

Vil du lese videre?

Registrer deg for å få tilgang til alt vårt pluss-innhold (du må registrere ny bruker selv om du allerede mottar våre nyhetsbrev).

DM Pluss for helsepersonell

0 kr

Gratis for helsepersonell ved å oppgi HPR-nummer.

Registrer deg

DM Pluss

49 kr

for de første 30 dagene, deretter 5.000 kr (eks. MVA) per år. Betal via kort og Vipps.

Registrer deg

Bedriftsabonnement



Ta kontakt med oss så skreddersyr vi løsning for deg og din bedrift.

Les mer

Powered by Labrador CMS