7 av 10 vil ha mer ressurser til offentlig helsetjeneste
Men 42 prosent av befolkningen tror likevel vi må betale mer selv for helsetjenester i fremtiden.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Det kommer frem i en undersøkelse Respons Analyse har gjort på vegne av Legeforeningen.
Ved påstanden «Mer av samfunnets ressurser må gå til den offentlige helsetjenesten», svarer godt over 70 prosent av de spurte at de er helt eller delvis enig i dette.
Blant kvinner er andelen 78 prosent og blant menn er den 70 prosent. Siden i fjor er det også registrert en liten økning i andelen som er enig i denne påstanden.
– Uvanlig
Til tross for at et flertall mener mer ressurser skal gå til det offentlige helsevesenet, tror likevel 42 prosent at vi må betale mer for helsetjenester frem mot 2030.
– Dette er en ny utvikling i et land som er bygget på fellesskapsløsninger og like muligheter for alle. Vi er ikke vant til store forskjeller. Det er uvanlig fordi vi har en sterk oppslutning om velferdsstaten og lik tilgang til gode, offentlige helsetjenester, sa president for Legeforeningen, Marit Hermansen i sin innledning til helsedebatten om et todelt helsevesen under Legeforeningens landsstyremøte tirsdag.
Hermansen understreket at hun heller ikke syns det er overraskende at over 70 prosent mener mer ressurser burde gå til det offentlige helsevesenet.
Villige til å betale mer skatt
I undersøkelsen kommer det også frem at nesten 80 prosent av befolkningen mener at det i stor grad er behov for et investeringsløft ved norske sykehus.
– Befolkningen ser at pasientene havner på korridoren. Beleggsprosenten er uforsvarlig høy. Sykehusene våre forfaller og bygges det nytt, bygges det for smått, sa Hermansen fra talerstolen.
I undersøkelsen kommer det også frem at over halvparten av de spurte er villige til å betale mer skatt for å bedre kvaliteten i det offentlige helsevesenet. I alt 30 prosent er helt eller delvis uenig i påstanden om å betale mer i skatt. Det er de yngste og de med høyrere utdanning som er villig til å betale mer i skatt.