Helseplattformen i bruk ved St. Olavs: – Det går ekstremt tregt
– Akkurat nå bruker vi all tid på å tenke logistikk, sier tillitsvalgt for Overlegeforeningen.
Denne artikkelen er mer enn to år gammel.
TRONDHEIM (Dagens Medisin): For nesten én uke siden skjedde den både etterlengtede og fryktede overgangen til nytt journalsystem på St. Olavs hospital. Det har vært på høy tid å bytte ut den tekniske løsningen ved sykehuset, samtidig har den nye løsningen, Helseplattformen, møtt stor motstand.
Dagens Medisin kunne 13. oktober melde om at det var sendt inn en bekymringsmelding ved Kreftavdelingen ved sykehuset. I brevet fra de tillitsvalgte sto det at de fryktet at innføringen av Helseplattformen «med overveiende stor sannsynlighet vil medføre prognosetap, overdødelighet og økt lidelse for kreftpasienter i Midt-Norge».
Nå har avdelingen benyttet seg av systemet siden det ble tatt i bruk klokka 03:00 natt til lørdag i forrige uke. Det er rolig i gangene når Dagens Medisin møter Ingunn Hatlevoll, tillitsvalgt for Overlegeforeningen, og Maja Kulosman, tillitsvalgt for Yngre legers forening, på avdelingen fredag. Begge påpeker at det har stor betydning at det er satt opp ekstra bemanning i forbindelse med innføringen.
Det er lagt inn mer tid enn vanlig mellom pasientene, i tillegg til at ansatte har meldt seg frivillig til å jobbe på poliklinikk på kvelden. Vanligvis er det bare en lege i spesialisering (LIS) som jobber fra halv fire om kvelden til morgenen etter, nå er bemanningen doblet til to personer frem til ti på kvelden. Men ordningene er bare midlertidige under innkjøringen.
– Det er nok først om noen uker vi får sett ordentlig hvordan det går, sier Kulosman.
– Vi må lære en ny måte å jobbe på og vi burde nok ha fått avsatt mer tid til å øve på forhånd.
Bestillinger kan bli slettet
Etter planen skulle plattformen vært tatt i bruk for flere måneder siden, men oppstarten ble utsatt. Hatlevoll og Kulosman understreker at det er flere fordeler med det nye systemet, som for eksempel at de går fra en papirkurve til en elektronisk kurve for pasientene, med automatisk varsling av sykepleierne. Samtidig er det ikke til å legge skjul på at oppstarten også har vært krevende.
Det har blant annet vært problemer med å få tilgang til å skrive resepter og med at resepter ikke kommer frem. Og det har vært problemer med å få skrevet ut pasienter i systemet.
Mens de tillitsvalgte regner flere av problemene som oppstartsproblemer, er andre utfordringer knyttet til endrede måter å jobbe på og til registrering.
– En av de større utfordringene er at det er egne faner for poliklinikk og sengepost, egne arbeidsflater i systemet, forklarer Kulosman.
Hvor pasienten er lagt til i systemet, avgjør hvilke bestillinger legene kan legge inn.
– Hvis en pasient er registrert på sengepost og du vil bestille en CT som skal tas etter at pasienten har reist hjem, går ikke det. Da vil CT-bestillingen mest sannsynlig bli slettet når pasienten skrives ut, forklarer Kulosman.
Hun er selv såkalt superbruker, og hjelper til når andre ved avdelingen trenger hjelp med hvordan programmet skal brukes.
En annen utfordring er oppfølgingen av pasienter som ligger på andre avdelinger, forteller Hatlevoll.
– I går skulle jeg sørge for at en pasient som skulle skrives ut, skulle komme til meg for å få cellegift om en uke. Men for å signere på bestillingen, måtte jeg også signere på alle andre forskrivninger for hen, før bestillingen kunne effektueres, sier overlegen.
– Mange opplever programmet som uoversiktlig, lite brukervennlig, lite intuitivt og fortsatt uferdig på mange områder.
Etterlyser henvisninger
Flere av kollegene til Hatlevoll opplever også at de får færre henvisninger enn vanlig.
– De spør seg hvor de blir av, om det er sekretærene som har det for travelt, om de har forsvunnet i systemet, eller om dette blir litt som da Norge stengte ned og ting stoppet opp. Vi vet ikke om det kanskje kommer et etterslep om en uke eller to.
– Det som er sikkert, er at ting går ekstremt tregt nå.
– Dere sendte en bekymringsmelding med en kraftig bekymring. Hva tenker dere nå?
– Vi er fortsatt bekymret for om vi kommer opp i fart når vi skal. Akkurat nå bruker vi all tid på å tenke logistikk, svarer Hatlevoll.
Så langt er planen at den ekstra bemanningen skal vare i to uker.
– Jeg har selv helgevakt om to uker, så det blir jo spennende å se hva som skjer. Men sånn jeg har skjønt det, så skal det gjøres en ny vurdering av eventuell fortsatt økt bemanning, sier Kulosman.
Dagens Medisin og Norsk helseinformatikk (NHI) er organisert under samme administrative ledelse. NHI har inngått en avtale med Helseplattformen om levering av norsk elektronisk legehåndbok (NEL) til alle brukere av Helseplattformen.