Legemiddelselskap betalte for kommunikasjonsarbeid
Kommunikasjonsbyrået King Street PR hjalp gruppen av klinikere som sendte brev til Helsedirektoratet og Helse- og omsorgskomiteen med arbeidet. Regningen tok legemiddelselskapet UCB.
Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
Brevet om styrking av tilbud til pasienter med osteoporose pekte på tre problemstillinger; 1) reduksjon av DRG-takster gjeldende for benmåling på sykehus, 2) behov for styrking av osteoporoseutredning i ortopedisk regi, og 3) behov for oppdatering av nasjonale retningslinjer for utredning og behandling av osteoporose.
– Hvorfor er det et kommunikasjonsbyrå, betalt av et legemiddelfirma som forfatter brevet?
– Vi har forfattet brevet, vi er forfattere av innholdet. Vi har fått råd om struktur og hvor å sende det; til politiske personer og mot media, sier Erik Fink Eriksen.
– Det er kun strategisk, og spiller ikke noen rolle med tanke på legemidler på markedet.
– Hvorfor kommer det nå?
– Dette har vært noe vi har tenkt på lenge. Forrige gang vi forsøkte å henvende oss bidro de også. Vi i miljøet har etter ovennevnte konsultasjoner med helsedirektoratet følt behovet for den hjelpen, for å nå ut til de riktige instanser, politikere og media.
Om interessekonflikt sier Eriksen:
– Jeg har vært konsulent for de fleste legemiddelfirmaer på dette området både nasjonalt og internasjonalt.