– Norge står internasjonalt frem som useriøse og upålitelige i anbudsprosesser
- Jeg snakker med selskaper og registrerer at de klør seg litt bak øret og lurer på om de skal legge inn nye anbud.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Det sier Nard Schreurs, direktør for eHelse og smart-tech i IKT Norge.
Han ser på anbudstrøbbelet både i Helse Sør-Øst og Helse Midt-Norge med bekymring.
Som Dagens Medisin skriver, har det ene av to gjenstående selskaper, Cerner, i anbudskonkurransen om prestisjeprosjektet Helseplattformen i Helse Midt, trukket seg. Schreurs mener Helse Midt får en dårligere forhandlingsposisjon.
– Enda verre er det at Helse Midt må tenke seg nøye om hvorfor Cerner har trukket seg. Det kan tolkes som et kraftig signal at anbudet ikke holder mål, og veien som stakes ut muligens ikke er den riktige. Det vil gi Helse Midt mye å tenke på i sluttforhandlingene, sier han.
– Selskapene «klør seg bak øret»
Schreurs sier, sammen med Fredrik Syversen, direktør for næringsutvikling i IKT Norge, at Norge fremstår som useriøse i anbudsprosesser.
Syversen uttaler til IKT Norge:
– Norge står internasjonalt frem som useriøse og upålitelige og uten orden i eget hus. Dette medfører så stor risiko at store utenlandske selskaper nå mener risikoen er for stor for å investere i Norge.
Nylig ble det også kjent at Helse Sør-Øst bryter kontrakten med IT-selskapet DXC.
Overfor Dagens Medisin kaller Schreurs dette for en «katastrofe»:
– At prosessen, som startet for fem år siden er stanset, er en katastrofe for Helse Sør-Øst og for mange innovative prosesser. Og dermed til slutt for innbyggere som trenger helsetjenester.
– I tillegg til det som har skjedd i Helse Midt nå, er det meget uheldig at såpass mange store prosjekter ryker.
– Norge fremstår som useriøse i anbudsprosesser. Jeg snakker med selskaper og registrerer at de klør seg litt bak øret og lurer på om de skal legge inn nye anbud. De ser jo at selskaper som har brukt årevis på anbudene, og som kommer videre, trekker seg eller at ting går galt. Så man må spørre seg om Norge i offentlig sektor har en «prinsessen på erten» -holdning, siden mye går feil, sier Schreurs.
– Mangler kultur
– Min mening er at Norge mangler kultur og godt samarbeid mellom offentlig og private. Dette handler ikke bare om en «dårlig offentlig sektor», eller «amerikanske selskaper», men om samspillet mellom dem, sier han.
Kathrine Myhre er daglig leder i Norway Health Tech, Hun håper norske helsemyndigheter følger med.
– Vi har vært opptatt av at norske sykehus, kommuner og helseregioner legger til rette for å rigge innkjøpsprosessene slik at også norske leverandører kan delta i prosessene alene eller i konsortier med andre norske og internasjonale selskaper.
– Videre er vi også opptatt av at det brukes teknologi og plattformer som setter pasienter inkludert helsepersonell, i sentrum.
Som Dagens Medisin skriver, er Epic, selskapet som skal levere Helseplattformen i Helse Midt, samme selskap som leverer Sundhedsplatformen i Danmark, en leveranse som har møtt svært mye kritikk.
Dette bør norske helsemyndigheter følge med på, sier Myhre:
– Nyhetssakene fra Danmark tyder på at det er mye kritikk fra helsepersonell på måten de har implementert deres plattform på. Det er viktig at norske helsemyndigheter følger med og lærer av deres prosesser og implementerer, uttaler Myhre til Dagens Medisin.