Anbefaler ikke fusjon av helseforetakene i Trøndelag
Flertallet i prosjektgruppa som har utredet sammenslåing av Helse Nord-Trøndelag HF og St. Olavs Hospital HF mener forpliktende samhandling er bedre enn fusjon i Trøndelag.
Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
Gjennom høsten 2020 har en prosjektgruppe jobbet med en utredning av helseforetaksstrukturen i Trøndelag. Bakgrunnen er om sammenslåingen av Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune bør få konsekvenser for de to helseforetakene St Olavs hospital HF og Helse Nord-Trøndelag HF.
Gjennom fire samlinger i høst har prosjektgruppa veid fordeler og ulemper med sammenslåing opp mot kvaliteten og tilbudet som gis i dag, meldes det på Helse Midt-Norges nettsider.
Fordeler og ulemper
Av fordeler med en fusjon av helseforetakene i Trøndelag, trekkes det blant annet frem økt robusthet i små og sårbare fagmiljøer, mulighet for hensiktsmessig funksjonsfordeling, samarbeid om ressurser og spesialister, samt standardisering av utstyr, rutiner, prosedyrer som vil gi mindre variasjon.
Men en fusjon vil også kunne svekke St. Olavs spissede funksjoner, inkludert universitetssykehus- og forskningsfunksjonen. Det kan i tillegg bli en kostbar og langvarig omstillingsprosess og svekke akutt- og lokalsykehusfunksjonen i Helse Nord-Trøndelag, skriver prosjektgruppa i sin oppsummering, som ble lagt frem for styret i Helse Midt-Norge RHF rett før jul.
Prosjektgruppas flertall anbefaler derfor forpliktende samhandling, ikke fusjon, mellom St. Olavs hospital og Helse Nord-Trøndelag.
Prosjektgruppa mener forpliktende samhandling er gjennomførbart, har lav organisatorisk risiko og begrensede transaksjonskostnader. Med bedre samhandling vil man også unngå en krevende omstillingsprosess, men vil likevel ha mulighet til å ta ut samhandlingsgevinster.
Styret i Helse Midt-Norge tok saken til orientering.
Drøftes med tillitsvalgte
Prosjektgruppas styre skal nå ferdigbehandle en rapport som skal til behandling i brukerutvalg og drøftes med tillitsvalgte og vernetjeneste den 20. januar 2021.
Rapporten vil deretter bli styrebehandlet i Helse Midt-Norge RHF, med forslag om å sende utredningen på høring. Høringsperiode blir fra 1. mars 2021 med høringsfrist 1. juni 2021.
Deretter blir det styrebehandling i de berørte helseforetak, før styrebehandling i Helse Midt-Norge RHF etter høringsrunden i juni 2021. En eventuell behandling i Helse- og omsorgsdepartementet vil komme etter styrevedtak i Helse Midt-Norge RHF.