Fredagstaco og helsesjekk
i kurven er neppe veien å gå
Et tilbud om helsetjenester eller helsesjekker sammen med brød og melk, er ikke veien å gå for å dempe overbehandling og helsefrykt.
I DM 9.juli, skriver Direktør i Deloittes Centre for the Edge, Daniel Sunde-Hansen, et debattinnlegg om kunstig intelligens og individets vilje til å investere i egen helse og fremtid.
Han skriver om helsetjenester i butikker, lynraske analyser og forbrukere som forventer helsehjelp utenfor de tradisjonelle institusjonene. Forslaget er at man kanskje skal kunne handle helse på samme måte som andre såkalte forbruksvarer. Det kommer en tid hvor behovene innen helse vil være større enn antallet fagfolk klarer å hjelpe – og vi MÅ bruke verktøy og tenke nytt for å imøtekomme disse utfordringene.
Når vi vet at svært mange helseprofesjons-foreninger gjør det de kan for å begrense økende overbehandling, vil det å skulle tilby helsetjenester «on the go» virke i motsatt retning
Demper ikke overbehandling
Som leder av Farmaceutene, og en absolutt tilhenger av å bruke både fagfolk og helseteknologi riktig blant annet i primær- og spesialisthelsetjenesten - og ikke minst i apotekene, er dette et innlegg jeg leste med interesse. Det er alltid spennende å høre hva andre bringer til bordet når det gjelder nye tanker og løsninger, og jeg er selv del av et helsevesen som av og til synes å ha gått seg fast i mønstre og vaner.
Engasjementet for bruk av KI og ny teknologi, tror jeg at Sunde-Hansen og jeg ganske sikkert deler. Likevel er det nok et ulikt syn på hva forslaget skal gi oss som mennesker av trygg og sikker helsehjelp. Jeg er veldig usikker på om et tilbud om helsetjenester eller helsesjekker sammen med brød og melk, er veien å gå for å dempe overbehandling og helsefrykt.
Pasientene i sentrum
Vi vet at tilbud og tilgjengelighet skaper (kunstige) behov, og vi kan ende opp i et «for sikkerhets skyld»-samfunn. Når vi også vet at svært mange helseprofesjons-foreninger sammen har laget initiativet «Gjør Kloke Valg», nettopp for å begrense det vi ser er økende overbehandling, vil det å skulle tilby helsetjenester «on the go» virke i motsatt retning.
Det er riktig at pasientene skal stå i sentrum, og det stemmer at forbrukere blir stadig mer informerte, og at de forventer mer. Det betyr derfor at oppgaven som helsepersonell i enda større grad innebærer forventningsavklaring. Forventing til behandling og screening, forventning til hva samfunnet skal betale for, og bidra med. Vi må hjelpe til med å skille på nice-to-do, og need-to-do, og vi må skape trygghet på veien dit.
Det er helsepersonellet som styrer bruken og som til syvende sist gir behandlingen og tjenesten sitt faglige kvalitetsstempel
Effektiv hjelp
At KI kan være til hjelp, er det ingen tvil om. I flere sammenhenger ser vi at digital diagnostikk gir effektivitet og hjelp til helsepersonell, som benytter disse verktøyene i sin arbeidshverdag. Det er altså helsepersonellet som styrer bruken og som til syvende sist gir behandling og tjeneste sitt faglige kvalitetsstempel. At forbrukere skal få gjennomført helsesjekker på veien til å fylle handlekurven med fredagstaco, blir for meg et underlig fremtidsscenario. Jeg er usikker på om man faktisk når de rette forbrukerne, og jeg er redd for at man får en dreining mot å fokusere på hva som kanskje kan være galt, fremfor å heie på det motsatte.