Private helseaktører opplever enorm pågang for koronatesting
Private aktører opplever en vekst i forespørselen på koronatesting de beskriver som «eksplosiv» og «enorm».Oslos helsebyråd sier at ti ganger så mange tok kontakt med koronatelefonen etter sommeren: – Mange fikk ikke svar, dette er ikke bra nok.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
Artikkelen er oppdatert.
– Vi tester i tråd med FHIs anbefalinger. Til oss kommer det personer som mistenker smitte, men også personer som ikke har symptomer og som trenger attest av ulike årsaker, sier Anita Tunold, administrerende direktør i Aleris Helse til Dagens Medisin.
Tunold forteller at de har sett en enorm pågang av personer som ønsker å teste seg de siste par ukene ved alle våre avdelinger rundt omkring landet, særlig her i Oslo.
– Nå tester vi 250-300 i uka, men vi har totalt sett kapasitet til å teste 1000 bare i Oslo-området. Vi jobber også for å utvide testkapasiteten, ved å teste på kvelder og lørdager i tillegg.
– Eksplosiv pågang
Tunold peker på at hvis man ser pågangen nå i sammenheng med begynnelsen, så kan den karakteriseres som eksplosiv.
– Både fra folk som er engstelige, eller folk som trenger en form for attest for å bevise at de ikke har koronasmitte. Det handler både om dem som kommer for å jobbe i Norge, eller nordmenn som reiser ut og skal fly med selskap som krever «fit to flight»-bevis.
I en kronikk publisert nylig i Aftenposten, skrev en anonym festdeltaker fra en av festene med covid-utbrudd på Oslo vest om hvordan de ble nødt til å kontakte det private helsevesenet for å få testet seg for koronavirus i Oslo. Blant annet fordi det var vanskelig å komme gjennom på Koronatelefonen, valgte altså flere å teste seg privat og følgelig betale selv for testen.
– Mange av dem som testes på Aleris sier at de har stått i kø på koronatelefonen, eller komme inn til de kommunale testestasjonene, og sier at det tok så lang tid at de heller kommer til oss.
Har forståelse for overraskelse
Tunold presiserer at hun har stor forståelse for at det i enkeltkommuner kan være vanskelig å ha nok kapasitet, ettersom det er vanskelig å forutse et smitteutbrudd og en rask økning i testbehov.
– Vi som en privat aktør kan raskt snu oss rundt for å bidra når det er behov for det. Derfor har vi også tilbudt oss å hjelpe til, blant annet ved å stille mer testkapasiteten til rådighet, for eksempel ved flyplasser og grenseoverganger som man har snakket om nå.
Mange forespørsler
Nicolai Skarsgård, lege og daglig leder i Hjemmelegene forteller om mange forespørsler om hjemmetesting.
– Vi startet med koronatesting ved påsketider. Vi tilbyr dette hjemme, blant annet til eldre og andre i risikogrupper. De siste dagene har de som ønsker koronatest tiltatt eksplosivt.
Skarsgård forteller at de i løpet av de siste to dagene har gjennomført 50 tester, hovedsakelig i Oslo.
– Det er et enormt antall mennesker som ønsker å testes hjemme. Dette kan være folk som har kommet hjem, og er i karantene, nærkontakter eller andre med symptomer eller mistanke . Dette er i hovedsak folk som er innenfor testkriteriene til FHI, sier Skarsgård.
– Bakgrunnet for det økte behovet for testing gjenspeiler seg i at FHI har utvidet kravene til testing, samt økt smitte i samfunnet.
Vil ha offentlig samarbeid
Skarsgård peker på at de ønsker å tilby hjemmetesting til enda flere, og gjerne vil samarbeide med det offentlige for å tilby hjemmetesting for koronavirus.
– Vi kan spesielt hjelpe alle som har høy terskel for å dra på et legekontor for å teste seg, men dem som har benyttet hjemmelegene er folk i alle aldre. Vi har forventet at det kom til å bli økt etterspørsel, og har ansatt flere leger som begynner i nærmeste fremtid, sier han.
Skarsgård viser til at de opplever at mange av kundene er positive til en hjemmetest og at man enkelt kan booke time, via deres nettsider.
– Jeg tror noe av behovet for hjemmeleger rett og slett er at kundeopplevelsen ligner på andre moderne tjenester som for eksempel mathandling på nett.
– Stor økning
Dr. Dropin opplever også økt interesse for koronatesting, opplyser lege og daglig leder, Daniel Sørli.
– Vi kan ikke oppgi nøyaktige tall, men i løpet av sommeren har vi testet flere tusen pasienter for Corona. Vi opplever nå en stor økning i antall henvendelser, klinikkene fylles opp og vi åpner derfor en egen testklinikk ila de neste par dagene, sier Sørli til Dagens Medisin.
Han viser til at de nå tester hundrevis i uken. Kapasiteten vil bli mer enn doblet med en egen testklinikk.
Vil ha mer samarbeid
– Vi opplever at mange pasienter er bekymret og synes det er for vanskelig å få testet seg. Vi har forsøkt å komme i dialog med Helsedirektoratet for å se om vi kunne bistå, men ikke fått noe konkret tilbake enda. Vi savner tettere samarbeid mellom det offentlige og private, det er mye ressurser i samfunnet som ikke brukes til beste for beste for befolkningen.
Sørli forteller at leger fra Dr. Dropin var med å bemanne feberpoliklinikker i Oslo kommune før sommeren, men de har ikke fått noen forespørsler enda for å komme tilbake.
– Jeg synes det er litt rart at man ikke har hatt en plan for å starte opp utstrakt testing raskt, etter sommeren. Oslo kommune bør bruke alle aktører som kan bidra. Vi opplever at det er forferdelig mange frustrerte pasienter som ikke kommer gjennom på telefon eller får muligheten til å teste seg. Hadde man vært litt bedre forberedt nå etter sommeren, kunne man møtt behovet bedre, med en gang.
Øker kapasiteten i Oslo
Byråd for helse, eldre og innbyggertjenester i Oslo kommune, Robert Steen (Ap), fortalte under tirsdagens pressekonferanse at Oslo kommune øker kapasiteten på koronatelefonen, kraftig.
– En økning på fem hundre innringere til fem tusen på to døgn gjorde at vi fikk problemer med å gi svar til alle. Derfor styrker vi dette tilbudet nå. Dette skjer ved at vi rekrutterer mer personell og utvider antall telefonlinjer. De skal også bli mulig å be om test med nettskjema for å unngå telefonkø, sa Steen.
I tillegg forklarte han at Oslo kommune øker tilbudet ved feberpoliklinikkene, oppretter nye testtilbud i Oslo for drop-in-testing, og er i gang med opplæring av mer personell.
– Jeg er i dialog med Sykepleierforbundet om hvordan vi kan lære opp personell som ikke har sykepleier- eller lege-bakgrunn, til å gjennomføre tester under kyndig veiledning. Dette vil øke kapasiteten og fleksibiliteten mye. Nye testtilbud i Oslo vil plasseres sentralt i forhold til hvor folk oppholder seg og hvor de bor, sa han under pressekonferansen.
– Har økt kapasiteten
Steen sier til Dagens Medisin at han er kjent med at enkelte har oppsøkt private testsentre for å sjekke seg for covid-19.
– Vi er kjent med at enkelte har oppsøkt private sentra for testing. Det viktigste nå er at testing gjennomføres, og vi har selvsagt ikke noe i mot at private tilbud brukes, sier Steen til Dagens Medisin, onsdag.
– Hva var planen for å raskt kunne øke kapasiteten i testingen i Oslo nå etter sommeren?
– Vi har økt kapasiteten på feberpoliklinikken og på Aker for testing. Og vil også etablere nye testasjoner ulike steder i byen. I dette ligger også å etablere et drop-in tilbud. Altså et tilbud uten timebestilling. Vi etablerer også en testasjon på Filipstad for reisende som kommer inn med ferge fra utlandet.
«Ikke bra nok»
– I hvilken grad mener dere selv at dere burde hatt bedre kapasitet på telefonlinjer og på feberpoliklinikken
– Etter en rolig sommer med lite smitte, fikk vi smitteutbrudd etter fire fester i Vestre Aker. I tillegg hadde Oslo også flere av passasjerene som var på Hurtigruten, som gjør at smitten i Oslo har økt. Når dette skjedde tok ti ganger så mange kontakt med koronatelefonen og flere ønsket å teste seg. Mange fikk ikke svar. Dette er ikke bra nok. På grunn av økt smitte og på grunn av økt pågang tar vi nå flere grep. Oslo kommune øker derfor fra i dag kapasiteten på koronatelefonen og testing. Det blir viktigere nå som antallet smittede øker, og risikoen for smitte i samfunnet er større.
– I hvilken grad vurderer dere å ta i bruk private aktører for å øke testkapasiteten?
– Vi ønsker også å samarbeide med private aktører for å øke testkapasiteten.
Slik følger de opp pasientene
Etter innspill på artikkelen har Dagens Medisin spurt de ulike private aktørene om hvordan de håndterer positive prøvesvar.
Daniel Sørli, daglig leder i Dr. Dropin forteller at de ved positiv prøve umiddelbart tar kontakt med pasienten, slik at de går i isolasjon og forhindrer smitte.
– Vi ber de så starte jobben med å finne ut hvem de har vært i kontakt med siden trolig smittetidspunkt. Til nå har smittesporingsteamene i bydel/kommune vært raske på å ta kontakt med pasienten og gjort den formelle oppfølgingen. Om en positiv pasient ikke blir kontaktet av bydel/kommune vil vi sørge for at det skjer, men det har ikke vært nødvendig til nå. Vi er beredt til å gjøre vår del av jobben i smitteoppsporing også om det er ønskelig. Til nå har samarbeidet med bydel/kommune vært veldig bra. De vi har vært i kontakt med på kommunalt og statlig nivå har gitt uttrykk for at de er glade for at noen bidrar til å øke testkapasiteten utover det det offentlig har tilbudt, sier Sørli.
Nicolai Skarsgård, daglig leder i Hjemmelegene, forteller at legen som har rekvirert prøven følger opp pasientene og informerer om karantene- og isolasjonsregler i henhold til Folkehelseinstituttets retningslinjer, samt sender MSIS-melding.
– Positive prøvesvar rapporteres til smittevernsvakten i relevant kommune/bydel i det smitteoppsporing skjer i regi av hver enkelt kommune. Vi har avklart dette med Oslo kommune, og gjør det vi kan for å sørge for løpende dialog og godt samarbeid på tvers av aktører, sier Skarsgård.
Aleris opplyser at de gir beskjed til pasienten så fort prøvesvaret foreligger.
– Pasienten får prøvesvaret direkte fra laboratoriet så snart det er klart, på samme måte som om de tester seg ved en offentlig teststasjon. I tillegg vil vårt helsepersonell følge opp pasienten. Samtidig informeres smittevernoverlegen i kommunen som tar seg av videre oppfølging og smittesporing, sier Anita Tunold, administrerende direktør i Aleris Helse.