– Fristbruddordningen er ikke utfordringen
Helse Nord-sjef Cecilie Daae sier utfordringene med fristbrudd ligner på utfordringene sykehusene har med etterslepet etter koronapandemien. – Effekter av hendelser rammer Nord-Norge mer enn andre landsdeler.
Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
– Vår region har hatt og har fortsatt problemstillinger knyttet til rekruttering, det å ha tilstrekkelig med personell og klare å beholde fagfolkene. Det er min tilnærming til dette, sier Cecilie Daae, administrerende direktør i Helse Nord RHF, som har sørge-for-ansvaret for befolkningen i Nord-Norge.
Både i form av kostnadene knyttet til ordningen, men også at disse kostnadene går på bekostning av helseforetakenes evne til å opprettholde tilbud til psykisk syke pasienter.
Her kan du lese Dagens Medsins artikkelserie om Fristbruddordningen.
Rammer hardest i nord
– Vi må være langt mer offensive når for å komme videre med disse problemstillingene, som jeg mener er et viktig utgangspunkt for denne typen uønskede utviklingstrekk, sier Daae, og trekker paralleller mellom Fristbruddordningen og koronapandemien.
– Utfordringene med fristbruddordningen er egentlig veldig analogt med utfordringene med etterslepet etter koronapandemien. Effekter av hendelser rammer Nord-Norge mer enn andre landsdeler.
– Fristbruddordningen er ikke utfordringen. Utfordringen er å jobbe frem en mer robust helsesystemutvikling og utfordre oss selv til å gjennomgå organisering og håndtering av våre pasienter. Vi må i større grad tenke annerledes og finne andre løsninger og måter å arbeide på som passer i vår landsdel.
Vi bruke video, telefon og moderne hjelpemidler og nettløsninger for å kompensere for avstandene. Cecile Daae
Ta i bruk ny teknologi
Helse Nord er en stor og en liten region på en gang, påpeker Daae:
– Vi har sterke og gode fagmiljøer, men vi er sårbare fordi vi er en liten befolkning spredt over et stort område. Derfor må vi i større grad se vår region og helsetilbudet til befolkningen i Nord-Norge under ett. Vi må utnytte ledig kapasitet og være langt mer offensive med tanke på ulike ambulante ordninger. I tillegg må vi bruke video, telefon og moderne hjelpemidler og nettløsninger for å kompensere for avstandene.
– Dette handler også om ledelse og fellesskap og å se styrker og utfordringer under ett. Vi jobber mye med det i foretaksgruppen vår, men vi kan sikkert bli enda bedre.
– Hvordan vi Helse Nord bistå helseforetakene med denne utfordringen?
– Jeg oppfatter at vi har en kontinuerlig dialog mellom RHF-et og HF-ene, gjennom regelmessige oppfølgingsmøter hvor dette er et av flere temaer.
Lojale mot ordningen
– Psykologforeningen mener fristbruddordningen kan motivere til å jukse med fristbrudd. Hva tenker du om det?
– Vi skal være lojale mot fristbruddordningen, det tar jeg som en selvfølge at helseforetakene er, sier Daae og avslutter:
– Vi jobber hardt og godt sammen i vår region. Selv om vi har muligheter som kan utnyttes enda bedre, er jeg optimistisk. Jeg er veldig stolt av den spesialisthelsetjenesten vi har i Nord-Norge og alt det flotte arbeidet som gjøres hver eneste dag. Det vil jeg gjerne løfte frem.