ØVERST LIKEVEL: Antall klager om fastlegeordningen har gått ned, likevel er fastlegesaker fortsatt øverst på listen over det Pasient- og brukerombudet blir mest kontaktet om gjennom året.

Pasientombudet: Færre klager på fastlegetjenesten

Færre klager på fastlegetjenesten, mens henvendelser innen psykisk helsevern økte igjen i 2024, viser statistikk fra 2024. 

Publisert

For første gang i 2024 har antall henvendelser om fastlegetjenesten til Pasient- og brukerombudet gått ned. Henvendelser om psykisk helsevern har derimot økt.

– Det er en dreining i hva fastlegesakene våre handler om; mindre om at mangel på fastlege er problemet, men mer misnøye med innholdet i selve tjenesten, sier nasjonal talsperson Jannicke Bruvik i Pasient- og brukerombudet.

Antall klager om fastlegeordningen har gått ned, likevel er fastlegesaker fortsatt øverst på listen over hva Pasient- og brukerombudet blir mest kontaktet om gjennom året.

Skaper uro

– Kan det årelange fokuset på kvantitet i fastlegetjenesten ha ført til at kvaliteten har fått for lite fokus? Vi er bekymret for at det er en konsekvens. Nå hører vi mer om at pasienter og brukere ikke er fornøyd med det som skjer under selve konsultasjonen hos fastlegen, eller at oppfølgingen i etterkant ikke er god nok, sier Bruvik.

Ombudet kontaktes blant annet om korte konsultasjoner, ufullstendig føring i journal, henvisninger som mangler vesentlig informasjon og henvisninger som blir lovet, men ikke skrevet.

I tillegg blir de kontaktet om saker der fastlegen ikke oppdager sykdom som burde blitt oppdaget.

– Det skaper uro for om en får den hjelpen en skal, sier Bruvik.

Uheldig utvikling

I 2024 fikk ombudet nærmere 2.800 henvendelser knyttet til psykisk helsevern.

– Økningen fra om lag 2200 saker i 2023, viser nok en gang at pasientgruppen er den med raskest økende antall henvendelser til oss de siste fire årene. Halvparten av alle som kontakter oss om misnøye med manglende tildeling av tjenester, kommer fra psykisk helsevern. For tre år siden var tallet nede på 38 prosent. Dette er en svært uheldig utvikling, sier Bruvik.

Andelen henvendelser til Pasient- og brukerombudet på grunn av avslag er høyere innenfor psykisk helsehjelp enn alle andre fagområder i helsetjenesten.

Pasient- og brukerombudet er et gratis lavterskeltilbud, som hjelper pasienter og brukere for at deres behov, rettssikkerhet og interesser ivaretas i møte med helsevesenet.

Powered by Labrador CMS