FORTSETTER: Vi i Pasientreiser HF vil fortsette utviklingen av en ordning som setter pasienten i forsetet og som avlaster behandlerne, skriver Rita Kilvær.

Vi vil lette hverdagen for fastlegene

Siden februar i år har Pasientreiser testet en attesteringsløsning som gjør det mulig for legen å gi pasienter en reiseattest med varighet inntil ett år.

Publisert

Nils Kristian Klev sier i sitt debattinnlegg at den administrative byrden til fastlegene ikke har avtatt, tvert imot, at det har vært en økning.

Han peker spesielt på Pasientreiser, der han sier at fastlegene fortsatt må godkjenne hver eneste pasientreise. Det stemmer at det frem til nylig har vært slik, men nå er det mulig å gjøre dette enklere.

Siden februar i år har Pasientreiser testet en attesteringsløsning som gjør det mulig for legen å gi pasienter en reiseattest med varighet inntil ett år. Ordningen gjelder for pasienter som av helsemessige årsaker ikke kan reise på egen hånd, med bil eller offentlig transport. Fram til nå har det vært behandlerens oppgave å bekrefte dette behovet for hver eneste rekvirerte reise en pasient må ha.

Et år av gangen

I den nye attesteringsløsningen kan legen bekrefte pasientens behov for transport inntil ett år av gangen. Pasienten finner attesten ved å logge seg inn på Helsenorge, og kan legge inn reisen sin selv samme sted.

Løsningen er utviklet i tett samarbeid med brukere og behandlere, og målet er nettopp å lette på legenes administrative oppgaver, slik at behandlernes verdifulle tid kan brukes på pasienter.

I tillegg til at dette frigir verdifull tid hos behandlere, gir det oss i Pasientreiser mulighet til å følge opp de som trenger ekstra hjelp, eller ikke er digitale, på en bedre måte.

 Per 1. november er 183 behandlingssteder i gang med ny praksis. Ved å kontakte nærmeste helseforetak med ansvar for pasientreiser, kan flere behandlere ta løsningen i bruk. Frem til nå er både behandlere og pasienter svært fornøyde med den nye ordningen.

Ønsker reell avlastning for fastlegene

I slutten av oktober har 10 800 reiser blitt bestilt av pasient på Helsenorge, i stedet for at helsepersonell har gjort jobben. Når pasienten har lagt inn reisen, administreres resten av Pasientreiser ved helseforetaket.

Pasientreiser har samarbeidet med forskere i SINTEF, som har gjort beregninger som viser at den gjennomsnittlige tidsbruken på en reisebestilling har vært 5,4 minutter. Med et utgangspunkt i at ca. 65 prosent av alle reiser gjennomføres av pasienter som kan få en reiseattest, kan vi spare behandlere for 138 178 timer i året!

Ønsket vårt er at denne løsningen derfor gir en reell avlastning for fastlegene. Vi, i Pasientreiser HF vil fortsette utviklingen av en ordning som setter pasienten i forsetet og som avlaster behandlerne.

Vi har allerede vært i kontakt med Klev, som ser at dette kan lette hverdagen for behandlerne på området, og sammen vil vi nå sørge for å gjøre ny løsning kjent blant behandlere.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS