Hjelpeorganisasjoner mangler tilgang til nødnettet
– Det går ut over liv og helse, og kan få fatale konsekvensar, sier styreleder i Norsk Folkehjelp Hustadvika, David Andre Bruun.
Denne artikkelen er mer enn to år gammel.
Nødnett er et nasjonalt, digitalt samband for politi, brann- og helsetjeneste, samt andre aktører med nød- og beredskapsansvar.
Da nødnettet ble opprettet i 2015, fikk alle hjelpeorganisasjoner tildelt terminaler, og det ble bestemt at staten skulle betale for abonnementet på disse.
Om organisasjonene vil gå til innkjøp av flere terminaler, må selv dekke den årlige avgiften.
– No har vi fått fem terminaler. Men vi er 20 stykk, så må vi ha flere. Men vi har ikke råd til å betale et abonnement, sier styreleder i Norsk Folkehjelp Hustadvika, David Andre Bruun, til NRK.
Et budsjettspørsmål
– Vi har om lag 10 000 personer i sving i Norge i dag, og halvparten av dem, 4500, er uten nødnetterminaler, sier Bente Asphaug, daglig leder i Forf, en paraplyorganisasjon for frivillige i Norge.
Politi, helse og brann kommuniserer sammen via nødnettet, og når hjelpeorganisasjoner er ute på oppdrag har de behov for å kunne kommunisere med dem.
– Det er snakk om totalt 22 millioner kroner i året. I den store sammenhengen er dette lite penger, men det betyr veldig mye for oss.
Asphaug sier at konsekvensene er at mange nye frivillige ikke får være med å bidra i redningsarbeidet og at det er urovekkende at regjeringen ikke ser behovet.
Statssekretær Hans Petter Aasen (Sp) svarer at når det gjelder dekning av kostnadene, så er dette et budsjettspørsmål, som regjeringen vil komme tilbake til gjennom de årlige budsjettrundene.