
Omfordelende Helsenett-priser skal åpne for små aktører
Et av målene for de nye Helsenett-prisene er å senke terskelen for små aktører. Mange av disse har fram til nå valgt å stå utenfor.
NHO Geneo og Karita Bekkemellem skriver i et innlegg i Dagens Medisin at nye Helsenett-priser rammer private uforholdsmessig hardt.
Medlemskap i Helsenettet er helsevirksomhetenes inngangsbillett for å kunne dele helseopplysninger trygt og lovlig med andre. Gjennom Helsenettet får medlemmene tilgang til en rekke e-helsetjenester, som f.eks. meldingsutveksling, e-resept, kjernejournal med kritisk informasjon og journaldokumenter. Hvilke tjenester som er tilgjengelige for virksomhetene avhenger av om tjenestene kan integreres med journalsystemene og om lov- og forskriftskrav er oppfylt.
Norsk helsenett skal bidra til å forbedre helsetjenesten, ved å gjøre helsedata og IKT-tjenester tilgjengelig – trygt og enkelt. Slik hjelper vi innbyggerne med å mestre sin egen helsehverdag, helsesektoren til å yte gode helsetjenester, forskerne til å utvikle ny kunnskap og næringslivet til å levere sine tjenester for bedre helse.
Vil senke terskelen for små virksomheter
Frem til nå har de årlige kostnadene for Helsenettet blitt fordelt likt mellom medlemmene. Det vil si at et liten virksomhet har betalt det samme for et medlemskap som en virksomhet med omsetning på flere hundre millioner.
Sammen med interesseorganisasjonene og utvalgte aktører i helse- og omsorgssektoren har vi i Norsk helsenett evaluert den gamle modellen. I denne prosessen ble det blant annet pekt på at den tidligere prismodellen har favorisert store aktører på bekostning av de små. Flere av de mindre virksomhetene har dermed valgt å stå utenfor Helsenettet.
Et av målene for den nye prismodellen for øvrige aktører, er derfor å senke terskelen for at små virksomheter kan bli medlemmer av Helsenettet. Denne modellen sørger for en omfordeling av kostnadene, hvor antall lokasjoner og omsetning, danner grunnlaget for å differensiere prisen.
Det betyr i praksis at de små virksomhetene får en reduksjon i medlemsavgiften, de mellomstore får en noe høyere avgift og de største får en betydelig økning.
Tar med oss innspill og erfaringer
Bekkemellem etterlyser også en prismodell som er basert på reell bruk. Denne tilnærmingen har vi i løpet av prosessen vurdert sammen med medlemmene, og vi ser at den har flere positive sider. Utfordringen med en slik modell er at kostnadene blir uforutsigbare, og at økt kostnad ved økt bruk, kan føre til at færre benytter seg av tjenestene.
Innspill og erfaringer vi gjør oss legges til grunn for ytterligere forbedringer av modellen for neste år.
Se også svar fra helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre om den nye prismodellen fra 3. mars.