VELFERD: Fremtidens velferd skapes nå. Ikke gjennom store ord, men gjennom konkrete grep som forbedrer hverdagen til både ansatte og innbyggere, skriver kommunedirektør Tor Jakob Reitan i Stjørdal kommune.

Kommuner og leverandører må sammen skape fremtidens helsetjenester

Innkjøpet handler om mer enn et nytt datasystem. Det handler om modig ledelse – å ta faktabaserte valg som setter innbyggernes behov først.

Publisert

løpet av 2025/26 vil antageligvis samtlige kommuner Norge gå til innkjøp av nye journalløsnigner for pleie og omsorg. Dette skjer i en tid med økende press på kommunale helsetjenester, dette krever nye innovative løsninger. Stjørdal, Steinkjer, Orkland og Malvik kommuner går i spissen for et stort fellesskap og demonstrerer hvordan digital transformasjon kan være nøkkelen til å møte dagens utfordringer.

Ikke bare teknologi

Kommunenes innkjøp handler ikke om kun om teknologi, men om å endre måten helsetjenester leveres på. Med færre ansatte og flere pasienter blir hver arbeidsbesparelse avgjørende. Det nye pasientjournalsystemet skal frigjøre fagpersonells tid til det som virkelig betyr noe – direkte pasientoppfølging. Samtidig skal systemet legge til rette for bedre informasjonsflyt, slik at ulike helsefaglige aktører får en helhetlig oversikt over pasientens behov og behandlingshistorikk som vil økte kvaliteten i selve tjenesten.

Teknologi med menneskelig forståelse

Digitalisering lykkes ikke gjennom tekniske spesifikasjoner, men gjennom dyp innsikt i brukernes behov. Kommunene har derfor brukt år på å forstå de komplekse hverdagsutfordringene i helse- og omsorgssektoren. Det er viktig at vi ikke lar teknologien styre hvordan vi jobber, men heller sørger for at teknologien støtter opp om gode arbeidsprosesser og pasientsentrert omsorg. Det er også viktig at kommunene er tydelige bestillere. Kommunene må ha dyp innsikt i behovet og beskrive disse, så skal markedet foreslå og sørge for å levere løsningene.

Tilnærmingen kjennetegnes av:

  • Tett dialog mellom kommuner og teknologileverandører
  • Fokus på brukervennlighet fremfor byråkratiske systemer
  • Vilje til å utfordre etablerte løsninger
  • En datadrevet tilnærming som sikrer kontinuerlig forbedring av tjenester
  • En helhetlig tilnærming som tar hensyn til både helsepersonell og pasientenes behov
  • Minimal opplæringstid – nye systemer skal kunne læres direkte i arbeidsprosessen med kort innføring på arbeidsplassen og "on the job training"

Digital transformasjon krever mot til å tenke nytt. Når 22 kommuner i Trøndelag, Møre og Nordland går sammen om å anskaffe et nytt pasientjournalsystem, handler det om å ta kontroll over egen digitale fremtid. Vi velger løsninger som er skreddersydd våre behov, ikke påtvunget av eksisterende systemer. Denne prosessen viser at vi er villige til å ta de nødvendige grepene for å sikre at helsepersonell får bedre arbeidsvilkår, og at pasientene får en mer sammenhengende og kvalitetsmessig helsetjeneste.

Veien videre

Innkjøpet handler om mer enn et nytt datasystem. Det handler om modig ledelse – å ta faktabaserte valg som setter innbyggernes behov først. Vi ser allerede hvordan flere kommuner i Norge begynner å følge denne tankegangen, der innovasjon og tilpasningsevne blir avgjørende for en bærekraftig helsetjeneste.

Fremtidens velferd skapes nå. Ikke gjennom store ord, men gjennom konkrete grep som forbedrer hverdagen til både ansatte og innbyggere. Ved å investere i smarte, fleksible og brukervennlige løsninger sikrer vi at kommunale helsetjenester kan møte de stadig økende kravene som fremtiden bringer.

IKT-Norge er er IT-næringens interesseorganisasjon. Det er ikke oppgitt interessekonflikter. 

Powered by Labrador CMS