KONSTRUKTIVT: Vi ønsker et konstruktivt og faktabasert ordskifte om Helseplattformen. Bare slik kan vi sikre en hensiktsmessig dialog om fremtidens helsetjeneste for innbyggerne i Midt-Norge, skriver Siri Beate Berg.

Fakta om Helseplattformen: Nødvendig nyansering

Kritikk er nødvendig, men debatten må bygge på korrekte og oppdaterte opplysninger.

Publisert Sist oppdatert

I leserinnlegg 3. desember kommer tre overleger fra St. Olavs hospital med en rekke påstander om Helseplattformen. Vi anerkjenner engasjementet fra legene. Men innlegget inneholder faktafeil og gir et svært unyansert bilde av Helseplattformen.

Her er noen presiseringer:

Det er ikke lenger åpent tilsyn med Helseplattformen.

Helsetilsynet meldte i november at de avsluttet sitt tilsyn med innføring av Helseplattformen.  Tilsynsmyndighetene vurderer at forbedringsarbeidet har redusert risikoen innenfor tilsynets hovedområder, og at St. Olavs hospital viser løpende evne til systematisk oppfølging av pasientsikkerheten ved bruk av løsningen.

Helseplattformen oppfyller lovens krav til dokumentasjonshåndtering.

Arkivverket vedtok i høst dispensasjon fra kravet om at arkivering av saksdokumenter skal skje i et eget arkivsystem. Helseplattformen har funksjonalitet for offentlig og løpende postjournal og har forutsetningene på plass for å levere uttrekk til Norsk helsearkiv. Helseplattformen oppfyller altså lovens krav til dokumentasjonshåndtering.

Flere kan jobbe i samme journal samtidig.

Men flere kan ikke redigere i alle typer journalbilder samtidig, f.eks. timeplanlegging, legemiddellista eller en operasjon. Dette er for å hindre at viktig informasjon redigeres samtidig av to forskjellige personer. All journalinformasjon er alltid tilgjengelig i lesemodus.

Sykehusene rapporterer om langt færre tilfeller av samtidighetskonflikt nå enn tidligere. Det skyldes både tekniske forbedringer og justering av lokal arbeidsflyt.

Ingen bostedsadresser for personer med strengt fortrolig adresse er eksponert

En journalløsning på tvers av ansvarsnivåer, vil kunne innebære en økt risiko for pasientenes personvern. Helseplattformen AS har derfor en lav terskel for å melde avvik til Datatilsynet. I eksempelet med hemmelig adresse var tilfelle at opplysninger som kan bidra til å lokalisere personer med strengt fortrolig adresse, som navn på en kommune, kan ha vært tilgjengelig.

Digital legemiddelhåndtering er krevende i alle løsninger.

Eksempelet med feil dosering av legemiddel i Helseplattformen er fra 2023 og ble umiddelbart rettet. I sommer var det en kritisk nasjonal feil i reseptinformasjon fra Reseptformidleren og over i journalsystemer. Helseplattformen kunne da med innebygde rapporteringsverktøy i løpet av kort tid ta ut oversikt over hvilke pasienter som kunne være berørt.

Eksempler med unødvendig stråling og doble røntgenundersøkelser grunnet manglende oversikt i datasystemet ligger tilbake i tid. Det er ingen alvorlige avvik knyttet til stråling og røntgen i 2024.

Konstruktivt og faktabasert ordskifte for veien videre

Helseplattformen er en omfattende endring, og den har også medført store utfordringer. Det har vært alvorlige feil på flere områder og Riksrevisjonen har slått fast at pasientsikkerheten var svekket etter innføring ved St. Olavs hospital. Riksrevisjonen slår også fast at situasjonen er en annen nå.

I det videre arbeidet er tett samarbeid mellom helsepersonell, ledelse og IT avgjørende. Det innebærer også å forstå roller, ansvar og lokale rutiner i tillegg til behov for tekniske justeringer av løsningen. Da kan vi sammen finne årsaken til lokale utfordringer med pakkeforløpsregistrering eller manglende oversikt over ventelister.

Vi ønsker et konstruktivt og faktabasert ordskifte om Helseplattformen. Bare slik kan vi sikre en hensiktsmessig dialog om fremtidens helsetjeneste for innbyggerne i Midt-Norge.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS