Krever legeautoriteten tilbake
DMTV-DEBATT: – De pasientnære lederne må få mer autoritet, sier leder i Overlegeforeningen, Jon Helle.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
– Det virker som om faglig autoritet nede hos pasientene har mistet plass, til fordel for andre verdier. Det har blitt alt for mye økonomifokus. Så vårt fokus nå er å finne ut hvordan skal vi gi fagmiljøene og fagpersonene autoritet, sier leder i Overlegeforeningen Jon Helle.
Denne uken møter han forsker og professor i sosiologi og samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo, Lars Erik Kjekshus, i DMs debattstudio for å diskutere ledelse av norske sykehus.
(Se video av debatten øverst i saken.)
Finner faget sin plass?
Professoren tror sykehusene har forandret seg mye de seneste årene; fra å være enkle organisasjoner, til å bli komplekse organisasjoner.
– Det er en trend internasjonalt at klinikere og medisinsk ekspertise trekker seg unna ledelsesfunksjonene. De opplever at dette ikke er det de har utdannet seg til. Dette er et problem i Norge og internasjonalt, sier professoren.
Kjekshus tror fortsatt medisinfaget har autoritet, men stiller spørsmål ved hvilket mulighetsrom en ønsker at faget skal ha.
– Det er også et spørsmål om faget finner sin plass, slik som sykehusene ledes i dag. Og det er der vi trenger en grundig debatt. En utvikling hvor faget opplever at det ikke er relevant, er veldig problematisk, sier Kjekshus.
– Irrelevante oppgaver
Sosiologen peker på at vi i Norge er i en særstilling, fordi vi har vært vant med at legene dominerer sykehusledelsen.
– Det har fungert veldig godt, men så har vi fått reformer som enhetlig ledelse, hvor klinikerne må ta større ansvar enn det medisinske. Der opplever mange av klinikerne at de må gjøre irrelevante oppgaver, med møter og styringsdiskusjoner, sier Kjekshus.
Ønsker mer autoritet
Helle mener det må gis mer autoritet til pasientnære ledere.
– Det er mange systemer som lages ovenfra, innen administrasjon og HR. Det skaper avstand. Lokale ledere får ikke frihet nok til å bestemme det de mener er hensiktsmessig, pasientnært. Det må komme mer autoritet og beslutningsmyndighet til de pasientnære medarbeiderne, sier lederen i Overlegeforeningen.
– Da kan fagpersonene få direkte tilgang til en som har myndighet, og man kan lage de beste løsningene.