– Det er et gap mellom ønsket og faktisk praksis
Slik skal ny kunnskap om diabetes komme pasienten til gode.
Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
FORSKNINGSPARKEN, OSLO (Dagens Medisin): På torsdagens DM Arena snakket leder i Senter for kvalitet i legekontor (SKIL), Nicolas Øyane, om hvordan ny kunnskap kan komme diabetespasienten til gode.
Se video av seansen øverst i saken!
– Vi har mye god og viktig forskning om diabetes. Utfordringen er at det vi allerede visste for 10-15 år siden, gjøres ikke i dag. Vi trenger også forbedringskunnskap om det vi allerede vet, slik at pasienten skal få en god tjeneste. Det er ikke ny kunnskap at det lønner seg å sjekke føttene, eller henvise til øyelege. Det skjer fortsatt ikke i dag, sa Øyane
Og fortsatte:
– Vi vet at det er et gap mellom ønsket praksis og faktisk praksis. Vi bruker e-læring, selv om det ikke er det beste middelet for å få helsepersonell til å gjøre noe nytt.
Videre ble det konstantert at god forskning og god kunnskap er vel og bra, men at det er nødvendig med et godt system i bunn. Ønsket fra SKIL er at den nye kvalitetspakken i diabetes skal handle mye om retningslinjer, men like mye om pasienten.
– Sammen tror vi da at kvaliteten blir bedre, slo Øyane fast.