Ekspertutvalg: Stengte barnehager og skoler blant tiltakene som koster samfunnet mest
– Dersom det vurderes at det er rom for noe mer smittespredning innen den strategi som velges, vil barnehager og skoler for de minste barna stå høyt på listen over hva som bør åpnes.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
Dette skriver ekspertutvalget som har sett på de samfunnsøkonomiske effektene av smitteverntiltakene under koronakrisen, i sin første rapport som kom tirsdag denne uken.
Ekspertutvalget, ble satt ned for to uker siden og ledes av sjef for Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo, professor Steinar Holden.
Utvalget har blant annet kommet til at de realøkonomiske kostnadene av koronatiltakene vi har nå, er cirka 24 milliarder kroner i måneden.
I rapporten har ekspertgruppen også forsøkt å belyse hvilke smitteverntiltak som eventuelt bør oppheves først.
Stengte barnehager og skoler, særlig for de minste barna, løftes frem som et tiltak med «meget store» samfunnsmessige omkostninger.
– Dette er også tiltak som organisasjonene i arbeidslivet fremhever som meget belastende. Samtidig kan åpning av barnehager og skoler innebære smittespredning, selv om barna selv i liten grad blir syke, og har svært liten risiko for å bli alvorlig syke, heter det fra utvalget.
På spørsmål fra Dagens Medisin om skole- og barnehagestenging regnes for å være tiltaket som «svir» mest for samfunnet, svarer utvalgsleder Steinar Holden:
– Ja, stengte barnehager og skoler er et dyrt tiltak i våre beregninger, i form av produksjonstap for foreldre som må passe barna, redusert læring for barna, og negative virkninger på barn som lever i familier der de ikke følges opp på en god måte, sier Holden.
Utvalgte skriver i sin rapport at «dersom det vurderes at det er rom for noe mer smittespredning innen den strategi som velges, vil barnehager og skoler for de minste barna stå høyt på listen over hva som bør åpnes».
Holden bekrefter at den lave risikoen for at barn smittes, spiller inn i denne vurderingen:
– Smitterisikoen er det usikkerhet om, men det er et viktig moment at barn har svært liten risiko for å bli alvorlig syke av covid-19, sier Holden.
Foreslår randomisert forsøk
Utvalgets rapport ble for øvrig levert den 7.april, samme dag som statsminister Erna Solberg at kunngjorde at barnehagene får åpne igjen fra 20. april, og 1-4. trinn på alle landets barneskoler samt SFO får åpne igjen fra 27. april
Utvalget kommer med forslag til ulike måter å gjennomføre åpningen på, og forslår også gjennomføre åpningen som et randomisert forsøk, for å få kunnskap om omfanget av smittespredning:
– For å få mer kunnskap om omfanget av smittespredning, kan åpning av barnehager og skoler også gjennomføres som et randomisert forsøk, der man nøye kan følge utviklingen i områder der det åpnes, med sikte på læring om effekter og kontroll av smittespredning, skriver ekspertgruppen i rapporten.
De understreker:
– Dette må likevel ikke stå i veien for full åpning av barnehager og skoler hvis man raskt får tilstrekkelig kunnskap til å se at det er forsvarlig innenfor valgte strategi.
– Ved åpning av barnehager og skoler er det viktig med god kommunikasjon med publikum, for å forhindre at foreldre selv velger å holde sine barn hjemmeder det ikke er grunnlag for dette.