Vil ha ned prisen på hurtigtest for covid-19
Selskapet Cepheid produserer hurtigtester for covid-19, men tar fire ganger så høy pris som de bør, mener Leger uten grenser.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
– Testen ble godkjent av US Food and Drug Administration (FDA) i mars og Cepheid selger den for nesten 20 dollar til utviklingsland, deriblant verdens fattigste, sier Karine Nordstrand, president i Leger uten grenser til Dagens Medisin.
20 dollar er omtrent 180 norske kroner. Leger uten grenser vil ha den ned til fem dollar, eller omtrent 50 norske kroner.
Cepheid utviklet Xpert Xpress SARS-CoV-2-patronen med 3,7 millioner dollar i finansiering fra amerikanske myndigheter.
– Undersøkelser vi har gjort viser at de kan selge disse testene for fem dollar og fremdeles ha fortjeneste. Dette ville gjøre diagnostikken mye mer tilgjengelig, særlig i lav- og mellominntektsland, argumenterer hun videre.
Ifølge LUGs beregninger er kostprisen for utvikling av hurtigtesten på tre dollar. De baserer disse beregningene på analyser av tuberkulose-testen til Cepheid – som er lik covid-19-patronen.
– Det går ikke an å skulle profittere på pandemien med så gode profittmarginer, fastslår Nordstrand.
– Er det ikke forståelig at legemiddelselskaper også må tjene penger?
– Det er forståelig at de ønsker å profittere, men her snakker vi om i hvilken grad. Vi vet at det er vanskelig tilgang på diagnostiske verktøy, særlig i lav- og mellominntektsland. Og at man skrur opp prisen opp til det utilgjengelige, er nærmest uetisk i en pandemisituasjon. Det er ok å profittere, men ikke greit å profittmaksimere. Vi er helt avhengig av at vi greier å få kontroll på smittesituasjonen for å klare å stoppe pandemien.
– Dere går nå hardt ut mot selskapet Cepheid. Finnes det andre eksempler eller eksempler på selskaper som etter deres oppfatning tar sin del av dugnaden?
– Det varierer fra selspkap til selskap. En del innser at dette er en global dugnad der alle må ta sin del og det finnes selskaper som har gått ut og sagt at de vil selge eventuelle vaksiner de utvikler til kostpris. Foreløpig har ingen greid å komme dit, så vi får se om det står seg. Så er det også eksempler på selskaper, som Cepheid, som praktiserer «business as usual».
Utspillet fra Leger uten grenser er sendt ut som en del av den internasjonale kampanjen Access.
En nyhetsmelding ble publisert på flere språk i forrige uke og Dagens Medisin tok allerede da kontakt med Cepheids Sverige-kontor for å be om kommentarer til kritikken som fremsettes mot selskapet. Vi har også forsøkt å komme i kontakt med hovedkontoret i USA, men ikke fått noen respons.