HELSE I BUTIKK: Det er ikke slik at helse ikke er en del av detaljhandelen i dag. Er du forkjølet, finner du kanskje det du trenger på butikken. Trenger du smertestillende, likeså. Foto: Arkivfoto

Butikker er allerede en del av helsevesenet - heldigvis

Helseprodukter på butikken finnes allerede. Snarere enn å avvise tanken, bør detaljhandelens rolle være del av diskusjonen om fremtidens helsevesen.

Publisert
Daniel Sunde-Hansen

Jeg setter pris på engasjementet fra Farmaceutene-leder Birgitte Lloyd til min kronikk om behovet for å innovere vårt helsesystem, samt nordmenns økende interesse for kjøp av helsetjenester i butikk.

Det er heller ikke slik at helse ikke er en del av detaljhandelen i dag

Apotekene nyter stor tillit i det norske samfunnet, og apotekenes mulighet til å tilby et stadig større spekter av helsetjenester kan bli et viktig bidrag til nordmenns helse, som vår undersøkelse viser. Undersøkelsens faglige leder, Lucien Engelen, peker på at mange antar det kommer til å være nok folk til å gi tilstrekkelig helsehjelp til de som trenger det, mens dette ikke er tilfelle. Når helsehjelp ikke er en realistisk løsning, må vi i stedet jobbe for bedre helse.

Målet er ikke at alle fremover skal kjøpe helsesjekker på butikken, men vi trenger flere steg på veien mot å holde folk sunne. Det er jo besynderlig at det «normale» er å vente til et problem oppstår, og deretter bruke hele arsenalet av kostbare alternativer for å prøve å gjøre noen friske igjen.

Enkle lavrisikoprosedyrer

Lloyd påpeker risikoen for overbehandling, men helsetilbudene i detaljhandelen er enkle lavrisikoprosedyrer. Det er et stort behov for lavterskel helseomsorg, og ved å gjøre enkle helsetjenester som måling av blodtrykk, kolesterol og glukose tilgjengelig hos flere tilbydere, kan vi redusere presset på fastleger og sykehus.

Det er heller ikke slik at helse ikke er en del av detaljhandelen i dag. Er du forkjølet, finner du kanskje det du trenger på butikken. Trenger du smertestillende, likeså. Allerede i dag er dagligvarebutikkene en viktig del av førstelinjen for milde helseplager, en ordning som tilsynelatende mange er fornøyde med. Da er det en feilslutning å ikke diskutere detaljhandelens rolle i fremtidens helsesystem.

Store muligheter

Norske forbrukere er i vår undersøkelse tydelige på at de kan tenke seg å utføre helsetjenester utenfor legekontorene – som på apoteket, i egne lokaler, eller i dagligvarebutikken.

Bedre tilgjengelighet kombinert med personlig tilpasning er en sterk driver for innovasjon. Kundefokus, tilgjengelighet og mulighet for data-drevet tilpasning gjør dagligvarebutikkene svært interessante med tanke på helsetjenester. Med praktisk beliggenhet og åpningstider blir terskelen for å sjekke helsen lavere, også for samfunnsgrupper som ikke naturlig booker seg en årlig helsesjekk.

I stedet for å lammes av frykt for at dette kan medføre helsefrykt og overbehandling, bør vi utforske de store mulighetene som ligger i økt langsiktig tenkning, økt forebygging og bedre livskvalitet.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS