Britisk reklameforbud mot junkfood kan hindre 20.000 tilfeller av overvekt hos barn
Myndighetene i Storbritannia anslår at cirka 20.000 tilfeller av overvekt hos barn kan forhindres av et forbud mot å vise reklame for usunn mat.
For å få bukt med fedme hos barn, forbyr nå regjeringen reklame for usunn mat fram til klokken 21. Flere helse- og medisineksperter påpeker at fedme hos britiske barn er stort problem, både i dag og på lang sikt.
Forbudet, som først ble foreslått av Boris Johnsons regjering i 2021, trer i kraft i oktober neste år. Det er ment å redusere barns eksponering for mat med høyt innhold av fett, sukker eller salt.
– Fedme fratar barna våre den best mulige starten på livet, fører til livslange helseproblemer og koster helsevesenet milliarder, sier helseminister Wes Streeting.
Regjeringens konsekvensutredning påpeker at «studiene generelt finner en klar sammenheng mellom matreklame og kaloriinntak».
Forbudet forventes å fjerne 7,2 milliarder kalorier årlig fra britiske barns kosthold.
Konsekvensutredningen antyder imidlertid også at tiltakene kan føre til kutt på kun 2,1 kalorier daglig fra barns kosthold, samtidig som det kan koste annonsører 659 millioner pund (9,3 milliarder kroner) i avkastning over 25 år.