Medisinstudenten har fem tips til hvordan mentorprogrammer bør rigges
Elise Pauline Skjevik har sammenlignet ulike mentorprogram i sin masteroppgave og finner at mentorering av medisinstudenter i grupper har mange fordeler - dersom ordningene rigges på riktig måte.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
BODØ (Dagens Medisin): Elise Pauline Skjevik (27) studerer medisin på sjette året og har nettopp fått publisert en artikkel basert på en studie der hun har sammenlignet ulike gruppebaserte mentorordninger i både inn- og utland.
– Det finnes masse forskning som viser at det å ha en mentor kan ha mange fordeler, i form av personlig støtte og for utvikling av studentens egen profesjonelle identitet. I løpet av de seks årene på medisinstudiet skal studentene forberedes på å tre inn i legerollen, og det er ikke det samme som legetittelen. Kommunikasjons- og refleksjonsferdigheter er en viktig del av utdanninga, minner hun om.
Undersøkte mentorordninger
Det var forskerlinja ved Universitetet i Tromsø (UiT) som ble Skjeviks inngangsport til masteroppgaven om mentorordninger for medisinstudenter.
– Jeg ville få en oversikt over hva som finnes av ulike mentorordninger rundt omkring i verden. Jeg søkte i databaser og fant artikler som beskriver de ulike programmene og evalueringene som er gjort av dem. I tillegg så jeg på formålet, hvem som er studenter og mentorer og varighet av de ulike programmene.
Studentene skal forberedes på å tre inn i legerollen, og det er ikke det samme som legetittelen. Elise Pauline Skjevik, medisinstudent
I forlengelsen av masteroppgaven har Skjevik publisert en systematisk review som er spisset inn på gruppebaserte mentorordninger, som jo er det som praktiseres på universitetene i Tromsø og Bergen.
De 20 inkluderte studiene i artikkelen beskriver 17 forskjellige gruppeprogrammer for medisinstudenter i sju land. Programmene var forskjellig strukturert og brukte en rekke metoder for å oppnå målene knyttet til faglig utvikling og evalueringstilnærminger.
– Til tross for at de ikke er så mange, er dataene oppsiktsvekkende støttende til å mentorere studenter i grupper, skriver Skjevik i konklusjonen.
Fem anbefalinger
Baser på funnene, har Skjevik i «Group mentorship for undergraduate medical students—a systematic review» listet listet opp fem anbefalinger til organisering av mentorprogrammer som hun håper universitetene som tilbyr medisinutdanning vil implementere.
– I Tromsø vet jeg de har sett på artikkelen og signalisert at de vil støtte seg på funnene, sier hun.
- Mentorordningen bør være langsgående og godt integrert i studiet.
- Det bær være obligatorisk oppmøte for studentene.
- Mentorene bør helst være erfarne leger
- De som skal være mentorer bør få god opplæring før de starter, som et introduksjonsprogram, slik at de vet hva de går til. I tillegg bør det være en form for veiledning av veilederne underveis, gjerne i form av at mentorene møtes jevnlig og deler erfaringer med hverandre.
- Det kan være fornuftig å tilby mentorene en form for kompensasjon, enten av økonomisk art eller at mentoreringen blir en del av stillingsinstruksen ved universitetet
– I Canada har mentorene en egen tittel, «Osler Fellow», som gir litt status og kan være med på å motivere dem, forteller hun.
Drømmen er å bli kirurg
Kullet til Skjevik består av 23 studenter, som fikk presentert sin forskning foran publikum i Stormen bibliotek i Bodø i september.
De har benyttet seg av den såkalte «Bodøpakken», som gir UiT-studenter muligheten til å ta femte og sjette året fra i Bodø.
– Vi er ikke så mange som de er i Tromsø og får tett og god oppfølging av legene som underviser oss, sier hun.
Femte året hadde hun praksisen sin dels i sykehuset, dels i kommunehelsetjenesten og dels i psykiatrien. Sjette året tilbringer hun for tiden på nevrologisk avdeling ved Nordlandssykehuset.
– Jeg kommer fra Fauske og synes det er veldig fint å ha muligheten til å ta praksisen min her og i nærheten av familien.
Men drømmen er kirurgi, noe hun fikk en smakebit på i sommer da hun jobbet med midlertidig lisens ved kirurgisk og ortopedisk klinikk på Nordlandssykehuset.
– Jeg har alltid vært fascinert av kirurgi og ortopedi, men jeg holder fremdeles alle dørene åpne, oppsummerer hun.