WHO vil vite mer om digital oppfølging av koronasyke i Bodø
I Bodø drives det medisinsk avstandsoppfølging av kommunens covid-pasienter. Det har vakt oppsikt internasjonalt og nå vil Verdens helseorganisasjon (WHO) vite mer om nybrottsarbeidet.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
BODØ (Dagens Medisin): Gjennom et pulsoksymeter, et apparat som festes til fingeren på personer som har covid-19-infeksjon, og en app installert på pasientenes smarttelefon eller nettbrett, kan helsepersonell følge med på oksygenmetningen i blodet og andre vitale mål uten å være i nærheten av den syke.
– En slik medisinsk avstandsoppfølging sender informasjon om surstoffnivået jevnlig og ved et plutselig dropp, noe som gjør at sykepleierne kan slå alarm dersom det blir nødvendig, forteller ordfører Ida Pinnerød (Ap) under den daglige pressekonferansen om koronasituasjonen i Bodø.
Denne typen medisinsk avstandsoppfølging av koronapasienter har vakt oppsikt internasjonalt og nå vil WHO vil vite mer om hvordan det fungerer.
– Bodø kommune er invitert til å holde en muntlig presentasjon under WHO-konferansen European Healthy Cities Network, basert på arbeidet med digital avstandsoppfølging av covid-pasienter, sier ordføreren videre, og understreker at sykepleierne også driver psykososialt oppfølgingsarbeid gjennom de digitale flatene.
Konferansen skal avholdes 8.- 10.desember.
Covid-sjokket
Det var kommuneoverlege og spesialist i nevrologi, Francis Odeh og hans kollega Vibeke Tellmann, rådgiver for e-helse, som sendte inn abstract til WHO-konferansen.
Utgangspunktet var Medisinsk avstandsoppfølging av kronisk syke, et prosjekt i Nasjonalt velferdsteknologiprogram, som Bodø er én av seks kommuner som deltar i.
– Vi hadde så vidt begynt å rekruttere pasienter til studien da koronapandemien slo over oss, forteller Odeh til Dagens Medisin.
Da pandemien traff, traff samtidig flere utfordringer for både ansatte og pasienter ved korttidsenheten Sølvsuper helse- og velferdssenter, som Odeh har ansvaret for.
– Det var et sjokk hvor mye verneutstyr vi måtte bruke per pasient og det var også mye smittefrykt og uro i staben. Vi etablerte en egen covid-enhet med dedikerte leger og sykepleiere. I tillegg tok vi i bruk verktøyet for avstandsmonitorering også på inneliggende pasienter, slik at vi kunne fange opp den stille hypoksien så tidlig som mulig og handle så raskt som mulig, men samtidig redusere antallet direkte kontakter og også spare på verneutstyret.
Har fulgt opp 46 pasienter
Da abstractet ble levert, drev Bodø kommune avstandsmonitorering av 11 koronasmittetde og symptomatiske covid-pasienter. Per i dag har 46 pasienter benyttet seg av verktøyet, men det er slett ikke bare inneliggende covid-pasienter. Også personer i hjemmeisolasjon følges opp digitalt.
– Mens de er innlagt, får de gjort seg kjent med verktøyet og teknologien og rutiner. De får også opplæring i hvordan de skal måle puls og blodtrykk slik at sykepleierne kan monitorere dem i noen uker også etter at de har kommet hjem.
Odeh forteller om positive tilbakemeldinger fra både pasienter og pårørende:
Pasientene vet at noen sitter og følger med, selv om de ikke er fysisk til stede. Francis Odeh, kommuneoverlege og spesialist i nevrologi
– De føler seg godt ivaretatt og trygge med denne typen avstandsoppfølging fordi de vet at noen sitter og følger med, selv om de ikke er fysisk til stede. Vi har ikke fått en eneste negativ tilbakemelding, men har opplevd et par utfordringer:
– En pasient hadde en kognitiv svekkelse som gjorde det utfordrende å bruke utstyret. En annen pasient hadde ikke har bankID, noe som kreves for å ta i bruk løsningen.
Egen app
Pasientene får mulighet til å laste ned APP (DiaLogg) på sin egen smarttelefon. Har de ikke smarttelefon, får de en lånetelefon eller -nettbrett fra kommunen.
Ansvarsfordelinger en slik at det er sykehjemmet som har ansvaret for oppfølging av pasienter som er innlagt, mens fastlegene tar over oppfølgingen når pasienten reiser hjem.
Avstandsoppfølging gjør også at Bodø kommune og Nordlandssykehuset HF kan samhandle om disse pasientene på tvers av tjenestenivåene.