Grete Herlofsons blogg

Fra bjørkeris til PhD.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Grå hår, pensjonister og kaffe. Pinner fra bjørketre og fargerike fjær satt sammen til en herlig bukett. Hvert år ser vi fastelavnsris lyse opp på kjøpesentre, kontorer og vinduer, og smiler kanskje litt av de engasjerte damene. Ikke mange vet at de kronene man gir finansierer livsviktig forskning på kvinnehelse hvert år.

N.K.S. er en av de største ideelle aktørene innenfor kvinnehelseforskning og forvalter mellom 20-25 millioner kroner til forskning hvert år. Bare i 2019 har vi 40 ulike doktorgradsstipendiater i vår portefølje. Forskerne representerer et bredt faglig spenn til nytte for hele samfunnet, som forskning på spiseforstyrrelser, adenomyose, autoimmune bindevevsykdommer, kreft og mye mer. Felles for all vår forskning er fokuset på helse generelt og kvinnehelse spesielt.

Som organisasjon mottar vi ikke driftstilskudd fra staten. Vi finansierer all vår aktivitet med egne midler – som salg av fastelavnsris, lotteri og medlemskontingent. Siden Sanitetskvinner knyttet sitt første fastelavnsris i 1946, har inntektene fra disse bidratt til medisinsk forskning for mange millioner kroner. Bare fra 1982 har vi bidratt med 130 millioner til kvinnhelseforskning.  Forskningsresultatene har gjort det mulig for oss å være en velferdsentreprenør. Helt siden vi opprettet landets første helsestasjon i 1914 har vi bidratt til å identifisere behov i samfunnet, etablere tilbud for å møte disse og vært med på å utforme velferdssamfunnet slik vi kjenner det i dag.

Trenger vi egen forskning på kvinnehelse? I dagens likestilte samfunn vil noen kunne stille det spørsmålet. Vi leter ikke i blinde etter forskningsprosjekter å bruke penger på. Vi arbeider systematisk for å innhente informasjon om hvor vi trenger mer kunnskap og hvordan vi skal få den. I 2017 samarbeidet vi med Kilden Kjønnsforskning.no om rapporten «Hva vet vi om kvinners helse». Den identifiserer flere og store kunnskapshull knyttet til kvinners helse – både når det gjelder forebygging og avdekking av sykdom, behandling og oppfølging. De alarmerende funnene bidro til å sette søkelyset på flere områder vi er avhengig av mer kunnskap om, og det er de vi prioriterer med våre midler.

23. februar til 3. mars er den nasjonale Fastelavns-kampanjen. Denne nasjonale dugnaden bidrar til å skaffe økte midler til livsviktig forskning. Dekorative ris vil i år pryde enda flere kjøpesentre, kontorer og vinduer – både i kraft av sine estetiske farger og faktiske budskap. 

Powered by Labrador CMS