Blodtrykksmåling på apotek
Vitusapotekene tilbyr blodtrykksmåling av sine kunder. - Dette er fastlegens ansvar, sier allmennlege Audun Dyrdal til Dagens Medisin.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Det siste halve året har Vitusapotekene tilbudt kundene å få målt blodtrykket sitt på apoteket.
- Dette er et tilbud ved alle våre apotek, og retter seg i første rekke mot kunder som i samtale med farmasøyten uttrykker bekymring for blodtrykket, sier fagdirektør Britt Volden. Apotekkjeden har ikke talt opp hvor mange som har benyttet seg av tilbudet, men anslår det til å være et par hundre.
-Tilbudet retter seg til kunder som føler seg bekymret for at ikke alt er som det skal. Vi tar dem med inn på et lukket rom og måler blodtrykket.
- Burde dere ikke heller henvise disse til fastlegen?
-Vi gjør det også. Men det er viktig å presisere at vi stiller ingen diagnose. Personalet har fått opplæring, og det er kun de som har fått opplæring som utfører blodtrykksmålingene.
- Hvis dere oppdager at pasienten har høyt blodtrykk, er ikke det en diagnose i seg selv?
- Nei, det er det ikke,og vi har klare retningslinjer om når vi skal be pasienten kontakte lege. Vi er dessuten avhengig av å ha kontakt med fastlegene i nærmiljøet, sier Volden.
- Hvorfor har dere dette tilbudet til kundene?
- Vitus Apotek AS er et tyskeid konsern, med apotek i flere europeiske land. Blant annet i England. Der har blodtrykksmåling vært et vellykket tilbud i mange år. Vi ønsket å videreføre dette i Norge.
- Høyt blodtrykk i seg selv kan skape usikkerhet. Hva gjør dere med dette?
- Vi henviser pasientene til å kontakte fastlegen sin.
Dårlig ide
Allmennlege Audun Dyrdal i Oslo har forsket på blodtrykk. Han er ikke begeistret for at Vitusapotekene tilbyr blodtrykksmåling av pasientene. Han viser til den nyreviderte læreboken om allmennmedisin, der det presiseres at blodtrykksmåling er den vanligste undersøkelsen i klinisk praksis, men at den ofte blir dårlig utført, og at denne undersøkelsen har store konsekvenser for pasienter og samfunn. Nøyaktige prosedyrer
- Vi har en rekke nøyaktige prosedyrer for at blodtrykksmålingen skal bli nøyaktig og riktig. Pasienten skal blant annet sitte stille i fem minutter før målingen utføres, man skal ikke snakke underveis, man skal måle tre ganger og bruke gjennomsnittet av de to siste, sier Dyrdal. Han stiller seg noe tvilende til at apotekene er i stand til å utføre dette på riktig måte, og frykter at mange pasienter kan bli mer forvirret enn beroliget.
Motstand fra legene Allmennlegene i Kirkenes var raskt på banen da det lokale Vitus-apoteket ville begynne med blodtrykksmåling. - Dette er ikke rådgiving, men diagnostikk, sa legene og avviste spørsmålet om samarbeid. Bakgrunnen for legenes reaksjon var et møte mellom legene og representanter fra det lokale apoteket. Her kom det frem at apoteket ønsket å innføre blodtrykksmåling som et servicetilbud for kundene. Dette reagerte legene voldsomt på. Bryter barriere
- Vi anser at apotekene bryter en barriere ved å innføre blodtrykkskontroll. Med dette tar de skrittet fra rådgiving vedrørende medikamentell behandling og over i feltet diagnostikk, skriver legene i et brev som er ført i pennen av Jostein Tørstad. Legene stiller seg undrende til tilbudet, og kan ikke se at dette tjener pasientene. Tror ikke på det
Harald Sunde, tidligere medlem av styret i Alment praktiserende lægers forening (Aplf) er én av dem som misliker forslaget, - Blodtrykksundersøkelse er ett av flere ledd i en undersøkelse som i hovedsak tar sikte på å kartlegge risiko for hjerte- og karsykdommer. Vi anser at dette er et bredt og til dels komplisert fagområde. Det er blant annet betydelig faglig uenighet om intervensjonsgrenser. Det er viktig å kjenne til diskusjonene omkring dette, og vi tror ikke at apotekene er i stand til å gi fornuftige råd basert på én enkelt tabell for hva som er for høyt, passe eller for lavt blodtrykk, sier Sunde til Dagens Medisin. Legitimt å drive butikk
Kirkenes-legene mener det er legitimt også for apotekene å drive butikk. - Men det er ikke legitimt å reklamere for reseptbelagte legemidler. Er denne ordningen et forsøk på å forsterke oppmerksomheten rundt blodtrykk og derved øke salget av medikamenter? Er ordningen et mottrekk til helsemyndighetenes innføring av grønn resept, som tar sikte på å redusere medikamentell behandling?, spør legene. Ufruktbar metode
Rent praktisk ønsket apoteket at kundene skulle bruke blodtrykksmåling som en kontrollordning. Legene skulle motta et rapportkort. Den lokale apoteker i Kirkenes har innrømmet at hun ikke ville være i stand til å ta ansvar for de vurderingene som følger en diagnostikk. - Vi ser det ikke som en fruktbar samarbeidsform å få bunker med løse lapper med pasientnavn og en blodtrykksverdi. Vi forholder oss til at apotekene selger blodtrykksapparater, og det er bra at apotekene driver opplæring i bruk av dette. Men der bør apotekets engasjement i blodtrykksmåling slutte, sier Kirkenes-legene. Opphav:
Allmennlege Audun Dyrdal i Oslo har forsket på blodtrykk. Han er ikke begeistret for at Vitusapotekene tilbyr blodtrykksmåling av pasientene. Han viser til den nyreviderte læreboken om allmennmedisin, der det presiseres at blodtrykksmåling er den vanligste undersøkelsen i klinisk praksis, men at den ofte blir dårlig utført, og at denne undersøkelsen har store konsekvenser for pasienter og samfunn. Nøyaktige prosedyrer
- Vi har en rekke nøyaktige prosedyrer for at blodtrykksmålingen skal bli nøyaktig og riktig. Pasienten skal blant annet sitte stille i fem minutter før målingen utføres, man skal ikke snakke underveis, man skal måle tre ganger og bruke gjennomsnittet av de to siste, sier Dyrdal. Han stiller seg noe tvilende til at apotekene er i stand til å utføre dette på riktig måte, og frykter at mange pasienter kan bli mer forvirret enn beroliget.
Motstand fra legene Allmennlegene i Kirkenes var raskt på banen da det lokale Vitus-apoteket ville begynne med blodtrykksmåling. - Dette er ikke rådgiving, men diagnostikk, sa legene og avviste spørsmålet om samarbeid. Bakgrunnen for legenes reaksjon var et møte mellom legene og representanter fra det lokale apoteket. Her kom det frem at apoteket ønsket å innføre blodtrykksmåling som et servicetilbud for kundene. Dette reagerte legene voldsomt på. Bryter barriere
- Vi anser at apotekene bryter en barriere ved å innføre blodtrykkskontroll. Med dette tar de skrittet fra rådgiving vedrørende medikamentell behandling og over i feltet diagnostikk, skriver legene i et brev som er ført i pennen av Jostein Tørstad. Legene stiller seg undrende til tilbudet, og kan ikke se at dette tjener pasientene. Tror ikke på det
Harald Sunde, tidligere medlem av styret i Alment praktiserende lægers forening (Aplf) er én av dem som misliker forslaget, - Blodtrykksundersøkelse er ett av flere ledd i en undersøkelse som i hovedsak tar sikte på å kartlegge risiko for hjerte- og karsykdommer. Vi anser at dette er et bredt og til dels komplisert fagområde. Det er blant annet betydelig faglig uenighet om intervensjonsgrenser. Det er viktig å kjenne til diskusjonene omkring dette, og vi tror ikke at apotekene er i stand til å gi fornuftige råd basert på én enkelt tabell for hva som er for høyt, passe eller for lavt blodtrykk, sier Sunde til Dagens Medisin. Legitimt å drive butikk
Kirkenes-legene mener det er legitimt også for apotekene å drive butikk. - Men det er ikke legitimt å reklamere for reseptbelagte legemidler. Er denne ordningen et forsøk på å forsterke oppmerksomheten rundt blodtrykk og derved øke salget av medikamenter? Er ordningen et mottrekk til helsemyndighetenes innføring av grønn resept, som tar sikte på å redusere medikamentell behandling?, spør legene. Ufruktbar metode
Rent praktisk ønsket apoteket at kundene skulle bruke blodtrykksmåling som en kontrollordning. Legene skulle motta et rapportkort. Den lokale apoteker i Kirkenes har innrømmet at hun ikke ville være i stand til å ta ansvar for de vurderingene som følger en diagnostikk. - Vi ser det ikke som en fruktbar samarbeidsform å få bunker med løse lapper med pasientnavn og en blodtrykksverdi. Vi forholder oss til at apotekene selger blodtrykksapparater, og det er bra at apotekene driver opplæring i bruk av dette. Men der bør apotekets engasjement i blodtrykksmåling slutte, sier Kirkenes-legene. Opphav:
Annonse kun for helsepersonell
Dagens Medisin 09/04
Tine Dommerud